Hans Laursen Optik – Hos optiker Hans Laursen skal det være en fornøjelse og en god oplevelse at få nye briller

Business

Colas Plansilo0028

Det skal være sjovt at få briller

Hos optiker Hans Laursen skal det være en fornøjelse og en god oplevelse at få nye briller

Det første der møder én, når man træder ind i butikken på Søndergade i Vejle, er en italiensk syret motorcykel i en stor montre udsmykket af multikunstneren Kristian Hornsleth. Umiddelbart ikke lige dét, de fleste venter, når man træder ind af døren til sin optiker.

– Vi vil væk fra det kliniske, kedelige og måske lidt triste rum, vi vil gøre det sjovt og spændende, når man skal have nye briller, siger optiker Peter Schou, der er medejer af Hans Laursen Optik.

Sammen med Ole Norup og Finn Frandsen driver han Hans Laursen Optik, som har to forretninger i Vejle, én i Horsens samt én i Aarhus med samlet 20 ansatte. Selv har han base i Vejle.

Skærmbillede 2015-09-17 kl. 11.49.22

– Det må gerne være en oplevelse at komme ind til os og kigge sig omkring, og vi vil gerne have at folk tænker: Hvad sker der mon derinde? Vi har en lidt anderledes indretning og vi vil gerne overraske. Vi bruger rummet på en anden måde, end de fleste andre optikere nok gør det.

Peter Schou har selv en forkærlighed for både motorcykler og kunst, og sammen med sine kompagnoner ønskede han at bakke op om det store kunstprojekt i Vejle, som Kristian Hornsleth har stået bag.

Udgangspunktet er en kæmpe stjerneformet stålskulptur med DNA-prøver fra 4.000 personer, som er nedsænket i Marianergraven i Stillehavet. En tilsvarende stjerne i fuld størrelse er opstillet af firmaer og private sponsorer på Boulevarden i Vejle som et monument, der udstråler visdom, visioner, fremtid og håb. Og kunstværket har også sat sine markante spor hos Hans Laursen Optik.

– Kristian Hornsleth har udsmykket den Ducati, vi har her i butikken og på den måde skabt sammenhæng til kunstprojektet, siger Peter Schou, der har fået mange positive tilkendegivelser og oplevet en meget stor interesse.

Skærmbillede 2015-09-17 kl. 11.48.49

Livsstil og signalværdi

Men vi befinder os hos en optiker, og hvor er det lige, at sammenhængen mellem den farvestrålende motorcykel, stjernen, Hornsleth og brillerne skal findes?

– Den skal findes i overraskelsen og det uventede. Vi vil gerne signalere, at briller også handler om livsstil, trends og mode.

– Briller er en individuel sag, en signal-genstand, som er med til at underbygge et image. Brillerne signalerer et udtryk og er en vigtig beklædningsgenstand.

– Det er ikke for at sige, at alle skal være grænseoverskridende i deres valg af briller, men mere for at sige, at her hos os, er det sjovt og spændende, og her kan du få lige præcist det, der passer til dig og din person. Det hjælper vi med. Det skal være hyggeligt at købe et par fede briller, ligesom det er at købe et par fede sko.

– Her er der plads til at prøve af og eksperimentere, og frem for alt, her er det hyggeligt, afslappet og gerne lidt sjovt, siger Peter Schou, der sammen med sine to medejere ønsker at gøre forretningen til et hyggeligt rum frem for en klinik.

– Et sted, hvor man taler om briller, men også om alle mulige andre ting, f.eks. motorcykler, kunst, hvad sker der i byen og alt muligt andet, der falder os ind.

Skærmbillede 2015-09-17 kl. 11.48.39

Humor og let til smil

Hos Hans Laursen vil man gerne give kunderne en totaloplevelse og tage hånd om dem på en god måde – lige fra det første øjeblik, de træder ind af døren.

– De første 10 sekunder, når kunden er trådt ind i butikken, er vigtige. Et smil, et nik og en god øjenkontakt er afgørende. Folk skal føle sig velkomne lige med det samme og vi skal være på fra starten.

– For os er humor en vigtig del af vores serviceniveau. Når den er med, går det hele lidt nemmere. Ikke at vi starter med at fortælle vittigheder og forsøger at være morsomme. Det handler mere om atmosfæren, smilet og den gode stemning. Det kan vi alt sammen være med til at skabe ved at møde kunderne på den rette måde, og det gør vi os lidt umage med.

– Samtidig er vi meget opmærksomme på, at vi skal være ydmyge over for kunden og få tingene til at køre på kundens præmisser. Vi skal forsøge at komme ind under huden på alle de forskellige mennesker, der kommer ind til os, og vi skal gøre vores til, at kemien spiller. Når det sker, er der basis for en god situation og dermed en god oplevelse for både kunde og sælger. I sidste ende handler det rigtigt meget om tillid.

Skærmbillede 2015-09-17 kl. 11.49.02

Fagligheden altid i top

For Peter Schou er det en selvfølge, at fagligheden er i top. Det er udgangspunktet for det hele, og det behøver forbrugeren ikke tænke på.

– Vi har en stor erfaring og en stor værktøjskasse, når det gælder om at finde de rette løsninger. Det gør os i stand til at give individuel og kompetent rådgivning. Og vi slipper først kunden, når han eller hun går herfra med den helt rigtige brille.

– Vores øjne og syn er lige så individuelle som vores fingeraftryk, og derfor har vi den filosofi, at enhver kunde har individuelle behov, som skal imødegås med en personlig kvalitetsløsning.

– Nogle læser meget, andre har specielle behov til pc-arbejde mens andre igen først og fremmest kigger på lang afstand. Derfor er en individuel synsprøve foretaget af en autoriseret optiker en selvfølge ved anskaffelse af nye briller hos os.

– Vi kontrollerer, hvordan folks øjne arbejder sammen og tager højde for specielle synsbehov, og ud fra alle disse data finder vi i samråd med kunden frem til den optimale løsning hvad enten det drejer sig om afstands-, læse- eller flerstyrkebrille.

– Det er vigtigt, at den komplicerede proces forbliver i baggrunden, og at synsprøven bliver så behagelig og enkel som muligt for kunden, som trygt kan læne sig tilbage, mens optikeren tager sig af resten.

Hans Laursen Optik fører også et bredt sortiment af kontaktlinser, og hvis man har lyst til at prøve linser eller høre om mulighederne, kan det altid lade sig gøre.

Skærmbillede 2015-09-17 kl. 11.49.12

Vigtigt at brænde for tingene

Hans Laursen stiftede optikerforretningen som énmandsvirksomhed for snart 50 år siden i Kirkegade i Vejle. I 1996 købte Synoptik Hans Laursen Optik og kom op på at drive 13 butikker.

Ole Norup, Finn Frandsen og Peter Schou har alle arbejdet for Hans Laursen. De købte i 1999 de fire butikker i Vejle, Horsens og Aarhus tilbage af Synoptik, og det er disse butikker, de i dag driver.

– Det tog lidt tid at komme tilbage på vores egne ben og finde vores eget brand, brillestel og glas, som vi kunne stå inde for. Vi ville noget andet, og vi havde en anden tankegang omkring den måde, vi skulle servicere kunderne på.

– Vi ønskede ikke at være del af en stor kæde, vi ville have vores eget og tænke vores egne tanker. For os var det vigtigt selv at have mulighed for at påvirke, hvad der skulle ske, lyder det fra Peter Schou, der tilføjer at omkring 75 procent af branchens butikker er kæderelaterede.

– I en større kæde kører man lidt mere efter noget, som andre har bestemt. Det kan være svært at bibeholde det personlige engagement, når du er del af et større regi.

– Vi har alle lært meget af Hans Laursen omkring at behandle kunderne godt og vigtigheden af at have fokus på de gode produkter. På den måde har vi taget de gamle dyder med os, samtidig med at vi hele tiden er fulgt med udviklingen.

– Når du brænder for noget og mener noget, så smitter det af på kunden. Du skal tro og mene noget. Det personlige engagement er drivkraften, og for os har det stor betydning, at vi kan lægge væres egne vinkler ind på den måde, forretningen kører på.

Favner bredt

Hans Laursen Optik er kendt for at være det lidt dyre sted at købe briller.

– Det er nok opstået som et resultat af, at vi er ærlige om at sige, at der er forskellige produkter. Vi har stor fokus på kvalitet, og vores udgangspunkt er at sælge brilleglas i en super god kvalitet.

– Men vi kan også levere produkter af samme kvalitet og pris som discountkæder. Vi vil gerne favne bredt og vi ønsker at vejlede og stille valgmuligheder op, så folk kan tage stilling.

– I dag er brillemarkedet ekstremt påvirket af en stor fokus på pris. Folk diskuterer briller og priser, og det er en jungle og en svær verden at begå sig i.

– Hos os kan vi give den rette vejledning, så vi finder den helt perfekte kvalitetsløsning, der matcher dit syn og din stil.

– Vi sætter os ind i, hvem du er, og vi siger til kunden: Du må gerne være individuel. Som kunde kan man vælge og gøre som man vil, men vi er ærlige og vi prøver at hjælpe folk med at styre i mål, så brillerne passer til både stil og ansigt.

– Det kræver, at vi kommer tæt på folk og sommetider også at vi er lidt menneskekendere. Og netop derfor er det vigtigt, at vi har en god stemning, siger Peter Schou.


Læs artikler i samme kategori