Ny Audi Q7

Biler Luxury / Lifestyle

Der neue Audi Q7 belegt Spitzenplatz bei Kasko-Einstufung

Ny sublim Audi Q7

Siden introduktionen af Audi Q7 i 2006 har modellen været en af vejenes helt store skikkelser. Med sit store ydre herskede der en naturlig respekt omkring bilen i den daglige trafik.

Modellen blev fra start voldsom populær, og på trods af at Q7 var Audis første regulære SUV, var interessen enorm.

Nu står anden generation klar til markedet. En introduktion som vi er mange, der har glædet os meget til. Meget er sket siden første generation ramte markedet. Et andet syn på mere dynamik og kørekomfort frem for bare at være stor og voluminøs er nye standarder for SUV markeder – ydermere er perspektiverne på mere grøn omstilling nu også hverdag for de store drenge i den eksklusive klasse, som Audi Q7 må kategoriseres som værende en del af.

Derfor introducerer Audi nu ikke blot en ny model, der er en revideret version af den tidligere udgave. Nej, de stiller med en komplet ny model, som har et moderne snit og fremtidsperspektiv. Audi har været længe undervejs med Q7, og når man oplever bilen, forstår man hvorfor. Bilen bliver præsenteret i Juni måned i år på det danske marked. Her kan vi godt allerede love, at der venter en stor og positiv oplevelse.

 

Flere af premium-mærkerne har sendt nye modeller på gaden de senere år, og markedet er også i voldsom vækst på verdensplan. For at skille sig ud i segmentet, skal man kunne levere luksus, dynamik og innovation. De tre begreber er nogle, som Q7 alle opfylder til perfektion. Ydermere overrasker den faktisk ved at tilbyde materialer, kørekomfort og motoreffektivitet i nogle helt nye dimissioner, som vil være med til at sætte nye standarder i premium-SUV-klassen.

Audi Q7

Adræt kæmpe

Det er ikke blot i det designmæssige ydre, at Q7 er blevet mere sportslig. Den kører også sådan. Vægten er reduceret med 325 kg, og bilens lave tyngdepunkt gør den yderst adræt. Nyheden fylder stadig godt på vejen, men bilen leverer en overraskende dynamisk køreoplevelse.

Samtidig er det den mest rummelige bil i segmentet. Selv om de udvendige mål er blevet mindre, byder den på markant mere plads i kabinen til både passagerer og bagage.

Die Fahrerassistenzsysteme im neuen Audi Q7: Ein Angebot, das neue Massstaebe setzt/Ingolstadt, 08. Januar 2015

En perfekt bil

Bil-trenden dikterer nye tider for alle, og den perfekte bil i dag skal kunne det hele. Forskellige genre og segmenter flyder sammen, og man kan i dag godt opleve familiebiler med superbil egenskaber m.v. Derfor stilles der også store krav til nye SUV-modeller, som også er i gang med en revolution. I dag har nye SUV’s et mere elegant look og ligner oftest mere en stor stationcar end en gammeldags 4X4 bil. Q7’s moderne profil og opbygning ses også direkte på bilen præstationer.

Den nye Audi Q7 er med sin egenvægt på kun 1.995 kg (3.0 TDI) den letteste i klassen. Endvidere har vægttabet på de 325 kg i forhold til forgængeren, meget at sige. Med sit letvægtskarrosseri i multimaterialekonstruktion og en grundlæggende ny undervogn er den komfortabel, samtidig med at den byder på de typiske præstationer fra en sportslig Audi – endda med fremragende CO2-tal. Audi ingeniørerne har formået at sænke brændstofforbruget for Q7 med op til henholdsvis 28 % (TFSI) og 23 % (TDI).

 

Motorerne ved introduktionen

Motorerne leverer nye toppræstationer i segmentet for store SUV’er med firehjulstræk: 3.0 TDI med 272 hk og 3.0 TFSI med 333 hk accelererer den nye Audi Q7 fra 0 til 100 km/t på 6,1 sek. (TFSI) og 6,3 sek. (TDI). V6-dieselmotoren kører imponerende 17,5 km/l ved blandet kørsel (149 g CO2 pr. km).

 

Nyt førerassistentsystem, Apple Carplay og 3D-lyd.

Med introduktionen er Audi Q7 følger også en bred vifte af nye systemer, som rykker nye grænser i klassen. Audi præsenterer nyt betjeningskoncept, infotainment, connectivity og førerassistentsystem. Anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform er også ombord, og det samme gælder Audi virtual cockpit, som man kender fra den nye Audi TT.

Der neue Audi Q7

 

Den nye MMI all-in-touch-betjeningsenhed med stor touchpad gør betjeningen meget let. Af andre attraktive innovationer kan nævnes de udvidede tjenester fra Audi connect, Audi tablet til bagsædepassagererne og de to soundsystemer med B&O 3D-lyd.

Faszinierend plastisch: Audi bringt den 3D-Klang ins Auto

En anden nyhed er smartphone-integration af Google Android Auto og Apple Carplay. Den nye Audi Q7 kan som en af de første biler i verden fås med disse funktioner.

Et af højdepunkterne er det omfattende udvalg af nye førerassistentsystemer – eksempelvis adaptive cruise control med køassistent. Ingen anden serieproduceret bil i verden byder p.t. på mere.

 

Audi Q7 e-tron quattro

E-tron quattro rammer først markedet senere og bliver den første plug-in-hybrid med dieselmotor fra Audi. Den imponerer med en systemydelse på 373 hk og et systemdrejningsmoment på 700 Nm, og samtidig er den verdens første diesel-plug-in-hybrid med quattro i premium-SUV-segmentet. Dens forbrug ligger på imponerende 58,8 km/l (mindre end 50 g CO2 pr. km), og en komplet opladning af batteriet giver en rækkevidde på 56 km.

 

Salgschef hos Audi Fredericia, Michael Rand forventer at kunne præsentere den nye Q7 i løbet af juni måned – vi glæder os meget til endelig snart at kunne tilbyde fremvisning og prøvekørsel, vi oplever en meget stor interesse for SUV segmentet igen og derfor er det perfekt timing at Audi sætter standarden for dette segment med en drøm af en bil, det er ikke bare en fantastisk køreoplevelse man får, det er på alle punkter man bliver begejstret.

 


Læs artikler i samme kategori