Audi TT Roadster

Biler Luxury / Lifestyle Topnyhed

TTR150066_medium

Audi-Ikon smider toppen

Audis TT Roadster er nu klar til at køre sommeren i møde med større selvtillid end nogensinde.

Tidligere i år blev tredje generation af Audi TT Coupé introduceret på det danske marked. Nu følger cabriolet-versionen, som står klar til at tage kampen op mod de andre smarte drenge i klassen. Konkurrencen er hård, men den nye TT Roadster har selvtilliden i orden, og bringer ny teknologi ind i kampen.

At kører åben bil handler lige så meget om køredynamik som det handler om den klassiske sportsvognsfeeling. Derfor har Audi valgt at bibeholde karakteristiske cabriolet-elementer som eksempelvis stofkaleche, frem for et tungt fast stålfoldetag, som de nærmeste konkurrenter BMW Z4 og Mercedes SLK i dag er udstyret med.

Fra førersædet er følelsen i den nye TT den samme som altid. Det vil sige lav siddeposition, en intim kabine, som oser af kvalitet, fremragende ergonomi og endelig de velstøttende sportssæder.. Ydermere er de smalle sideruder, samt forrudens snit bibeholdt som en klassisk TT-detalje. Detaljer der er lavet med direkte reference til de tidligere to generationer.

TTR150056_medium

Innovativt kabinedesign

Selvom meget er genkendeligt, så føles det hele alligevel anderledes på den mest positive måde. Årsagen hertil er udsynet fra rattet. Audi introducerede med TT deres helt nye og opsigtsvækkende instrumentpanel, der er en stor LCD skærm hvorfra man kan betjene stort set hele bilen. Ydermere har Audi redesignet hele ventilationssystemet, hvor alle betjeningsmulighederne er integreret i de fem store ventilationsdyser. Det er smukt designet, og virker rigtig godt i praksis.

Audi har med det nye kabineudtryk samt den hævede funktionalitet prøvet at skabe en reformation, som rykker ved Audi’s generelle udtryk – præcis som de gjorde i 1998 da de præsenterede første generation af Audi TT.

TTR150045_medium

LCD-skærmen i instrumentpanelet giver Audi et forspring i forhold til konkurrenterne. Flere bilproducenter er i disse år ved at udskifte traditionelle urskiver med nye LCD skærme, som viser fart og omdrejninger digitalt. Audi er dog gået skridtet videre, og har lavet en total-skærm, som er på hele 12,3”, der sidder lige foran føreren. Hertil lancerer Audi en ny version af MMI-systemet, der bruges til betjening af alle bilens sekundære funktioner som bordcomputer, lydanlæg og navigation. Det hele styres enten fra rattet eller mellem forsæderne på en stor drejeknap som også fungerer som touch-pad, som man kan skrive på med en finger.

Instrumentbord og alle andre sekundære informationer er samlet i førerens synsfelt og udover at skabe et større fokus på vejen er det samtidig en delikat visuel oplevelse, som er med til at skabe endnu mere kærlighed til bilen som helhed.

TTR150063_medium

Let tagkonstruktion

Den nye TT Roadster har ligesom Coupeen været på en lille slankekur. Kaleche-systemet vejer kun 38 kg, hvilket svarer til en reduceret vægt på 25 Kg i forhold til forgængeren.

Selvom vægttabet er mindre end på coupeen, som i alt har tabt 50 kg, så er forstærkningerne som er nødvendige når man fjerner bilens tag, faktisk ikke at bemærke i praksis. Ved almindelig kørsel er der ingen vridninger at mærke, som normalt godt kan opstå i åbne biler. Selv ved frisk kørsel på en snoet vej opfører bilen sig entydig. Bilen er en smule mere i balance ved valg af quattro-firehjulstrækket, som er standardudstyr på topmodellen, men ellers ekstraudstyr på de mindre varianter.

Årsagen er at quattrosystemet er koblet sammen med Audis Torque Vectoring-system, som styrer, hvor mange kræfter, hvert hjul modtager. Det bidrager til oplevelsen af præcis og direkte styring.

De nærmeste konkurrenter kombinerer coupé- og cabrioletudgaver med stålfoldetag. Valget af stof-kaleche på TT finder sin afgørende fordel når taget er nede. Audi’s kanvaskaleche fylder meget lidt, og man har slet ikke samme udfordringer med bagage som det er tilfældet med et stålfoldetag. Ydermere fungerer kalechen i tre lag fremragende. Når bilen er lukket tager loftet sig ud som på coupeen og lydisoleringen er i en klasse for sig, særligt med hensyn til vindstøj i kabinen.

 

Kalechen kan køres op eller ned med op til 50 km/t, og manøvren tager kun 10 sek.

 

Med taget nede nydes livet og køreturen. Det er en intens oplevelse at høre turbomotoren arbejde, og i samarbejde med S-tronic gearets gearskifte, følger små symfonier af knald fra udstødningssystemet, hvilket bidrager til en underholdende og sportslig køreoplevelse

For at mindske turbulens i kabinen kan en elbetjent vinddeflektor køres op og ned afhængig af hastigheden. Denne har virkelig stor effekt.

TT’s Roadster kan også udstyres med elektriske nakkevarmere, som virker til at man faktisk kan køre cabriolet året rundt, blot solen skinner.

 

TTR150052_medium

Turbomotorer og perfekt vægtfordeling

Audi TT Roadster fås med to benzinmotorer og i en dieselvariant. Alle 3 udgaver er 4-cylindrede turbomotorer. Benzinudgaverne er på henholdsvis 230 hk og 310 hk. Største motorvariant bærer modelbetegnelsen TTS og agerer topmodel indtil en rigtig racer-udgave følger i kraft af TT-RS udgaven, som vil få en 5-cylindret turbomotor med 360HK.

Den nye TT Roadster er en suveræn cabriolet, som med ny teknologi og design skaber helt nye perspektiver for lækre sportsvogne i sommerlandet.


Læs artikler i samme kategori