Erling Pedersen – 30 år med INVITA Odense

Business

Det hele starter ved køkkenbordet

Den gode oplevelse for kunden er afgørende for Erling Pedersen, Invita-forhandler på Fyn gennem 30 år

Vi kender det alle, når vi har noget væsentligt, der skal drøftes og tales godt igennem: ”Vi sætter os ved køkkenbordet og tager snakken over en kop kaffe”. Hvad er mere naturligt end at gøre det samme, når køkkenet skal skiftes ud? Det er jo her, det hele starter…

Denne tankegang præger den måde, indehaver af Invita i Odense, Erling Pedersen, har drevet sin forretning på gennem 30 år. Meget har forandret sig i branchen, siden han blev Invita-forhandler i 1987, men én ting gælder stadig for ham og har ikke ændret sig: Mødet med kunden er det afgørende.

– Den gode oplevelse for kunden er stadig det vigtigste. Derfor vil vi gerne være med fra starten, og vi rykker gerne ud til kunden til en gratis og uforpligtende samtale, vi kalder det et inspirationsmøde.

– Her får vi en personlig snak om familiens rammer, hverdag og behov. Når vi er på stedet, kan vi meget bedre sættes os ind i, hvad det er, kunden drømmer om og gerne vil have, fortæller han.

Starter med en drøm

Erling Pedersen startede som Invita-forhandler i Svendborg i 1987 og flyttede i 1998 til Tagtækkervej 11 i Odense. Han driver forretningen sammen med syv ansatte, der tilsammen har en høj anciennitet.

– For de fleste mennesker starter det med en drøm, når de skal have nyt køkken. En drøm, som vi skal hjælpe med at få omsat til virkelighed.

– Vi vil gerne hjælpe kunden med at få et køkken, der gør hverdagen nemmere og weekenden sjovere. Alle har travlt i hverdagen – og vil gerne hygge sig lidt mere i weekenden.

– Et køkken skal kunne leve op til de forskellige krav, og vi skal altid huske på, at køkkenet er udgangspunkt for resten af huset, det er husets absolutte ”hjerterum”, hvor vi måske tilbringer 90 procent af vores tid.

Alt er individuelt

Erling Pedersen og hans ansatte har brugt mange timer ude i kundernes køkken for at blive skarpe på, hvordan det nye køkken skal være. Ud over samtalen registreres der, tages billeder og måles op.

– Alt er individuelt, og der er ikke to løsninger, der er ens. Vi kommer med gode råd og hjælp til at få designet drømmekøkkenet. Vi mødes på stedet, lytter og konsulenten tager det hele med hjem. Den professionelle rådgivning er altid i højsædet, det er vores særkende.

– Vi er ikke bange for at komme med et modspil og være ærlige, vi tør sige nej. Det handler om at hjælpe kunden med at få lige præcist dét, der er godt for ham/hende, og her nytter det ikke noget, at vi taler folk efter munden og undlader at sige vores mening.

– Det er vigtigt, at forventninger er afstemt, så der ikke kommer overraskelser i forløbet. Det er også vigtigt at få sat en økonomisk ramme. Folk skal være trygge og de skal kunne regne med, at det vi aftaler, også holder.

– Vi lægger meget vægt på tryghed og tillid i hele forløbet. Det er nok et af de områder, hvor vi differentierer os fra andre i branchen, siger han.

INVITA ODENSE:

Invita Odense har syv ansatte, der arbejder som konsulenter og sælgere samt i administrationen. Der benyttes eksterne montører.

Forretningens indehaver er Erling Pedersen.

Er en del af den landsdækkende Invita-kæde med 22 forretninger. Den eneste Invita-butik på Fyn.

Alt i Invitas program er danskproduceret, alle køkkener, badeværelser og garderober fremstilles på fabrikken i Ølgod, hvor der er ca. 700 medarbejdere.

Har både private kunder og erhvervskunder, primært på Fyn men også i Jylland og på Sjælland.

Invita kører med forskellige garantiordninger, suppleringsgaranti samt certificerede produkter og materialer. Det er muligt at købe sit køkken gebyr- og rentefrit over 12 til 48 måneder.

Forretningen har hjemsted på det synlige hjørne på Tagtækkervej 11, 5230 Odense M nær Rosengårdscentret tæt ved motorvejen.

Totalløsninger

I planlægningen frem mod det nye køkken er der flere faser. Man skal inspireres, der skal planlægges, beslutningen skal træffes og arbejdet skal realiseres.

– Der er langt fra det tidspunkt, hvor man søger inspiration på nettet til køkkenet er monteret og klar til at tage i brug. Vi tilbyder totalløsninger og er med i hele forløbet, siger Erling Pedersen.

Efter det indledende besøg udarbejdes der tilbud og forslag til kunden, som får et godt beslutningsgrundlag. Når detaljerne er på plads og kunden har bestemt sig, går Invita i gang med at producere køkkenet på fabrikken i Ølgod.

– Jeg styrer tidsplanen og sørger for, at alle tidsfrister overholdes, siger Erling Pedersen, der har en stab af meget dygtige montører og håndværkere, der sætter køkkener op.

– Ethvert afsluttet projekt, hvor kunden er tilfreds, er en glæde for mig. Ikke blot på grund af handelen, men fordi det betyder noget for mig, at kunden er glad for sit nye køkken.

Fra blyantstreg til højteknologi

Med 45 års erfaring i køkkenbranchen har Erling Pedersen fulgt udviklingen, og han fortæller, at teknologien har gjort en enorm stor forskel i den tid, han har været med.

– I de første år brugte vi blyant og papir, når vi tegnede køkkenskitser, og vi havde ikke alle de moderne redskaber og hjælpemidler, vi har til rådighed i dag.

– Når vi i dag skal designe nye køkkener, anvender vi digitale løsninger, som gør det muligt at give kunden en fantastisk 3D-oplevelse af det nye køkken.

– Det kan være svært at forestille sig den færdige løsning, hvis man kun har en tegning. Vi leverer en meget virkelighedstro 3D-tegning, der er med til at skabe et godt beslutningsgrundlag. Så vores råd til folk er: Se løsningen i 3D, før du beslutter dig.

– Den virtuelle verden er lige om hjørnet, og det er blot et spørgsmål om tid, hvornår kunden kan opleve sit nye køkken med virtual-reality briller, som giver en oplevelse af at være på stedet, fortæller han.

Blå Bog – Erling Pedersen

Har været i køkkenbranchen i 45 år, heraf 30 år som Invita-forhandler. Startede i Svendborg i 1987 og rykkede sin forretning til Odense i 1998, da motorvejen blev anlagt.

Forud for de 45 år i køkkenbranchen har han været i farvehandler-branchen, hvorfra han tog erfaring og viden med sig i forbindelse med salg af køkkener.

Erling Pedersen kan udover sit 30 års jubilæum som Invita-forhandler fejre en anden begivenhed samme år, nemlig sin 70 års fødselsdag den 14. marts 2017.

Bor i Nyborg sammen med sin hustru, Grethe.

Køkkenet holder længere

Hvor et køkken for nogle år siden havde en gennemsnitlig levetid på seks-syv år, holder det i dag typisk omkring dobbelt så lang tid.

– I dag er der mere fokus på kvalitet, og vi skifter ikke køkken så ofte som tidligere. Trenden er, at folk vil have kvalitet. Der stilles store krav til køkkenet, som mange steder er en integreret del af stuen, og designmæssigt er der også sket meget, siger Erling Pedersen.

– For nogle år siden talte man meget om samtalekøkkener, der stort set ikke blev brugt, sådan er det heldigvis ikke så meget længere. I dag er der fokus på, at køkkenet er et ”madværksted”, hvor der er plads til, at familie og venner kan udfolde sig sammen.

– Køkkenet skal være enkelt, funktionelt og pænt, og der skal være plads til lækkert tilbehør og udstyr og elegante detaljer.

Invita benytter i stigende grad trendforskere og livsstilseksperter, der ved hvad der skal til og hvad der rører sig.

– Det handler om dagligdagen og livet, som det udfolder sig i vores huse og hvordan vi indretter os. Her skal vi være i stand til at se, hvad der er på vej, så vi kan levere dét, der skaber glæde og tilfredshed. Og gerne et køkken med detaljer og kant.

Bevægelighed

Gennem årene har køkkenerne forandret sig, og mange forskellige stilarter har været inde over.

– Moden og udtrykket ændrer sig løbende. Der er selvfølgelig også tidløse køkkener, men der sker noget hele tiden.

– I en periode har vi kørt meget med det stilrene, minimalistiske og næsten kliniske, men lige nu oplever vi, at der også er nogen, der ønsker det lidt mere varme og gerne vil tilbage til hyggen. Det kan være noget med trælåger, og det behøver ikke nødvendigvis være hvidt eller sort.

En anden helt ny tendens er, at der er stor udvikling på det teknologiske felt.

– Der er bevægelighed i tingene, skabe kan køres op og ned og krydderihylden gemmes væk via et tryk på knappen. Bordene kan hæves og sænkes via en motor. Det handler om at skabe noget, der er funktionelt og brugbart, og vi ser noget helt nyt på den front i forbindelse med de nye køkkendesigns.

– Generelt tror jeg vi vil se mere og mere til, at folk i stigende grad bliver selektive i forhold til den måde, de ønsker deres køkken skal være på – og at vi bevæger os væk fra standardløsninger. Der er så mange finesser og valgmuligheder, som gør at folk kan skabe deres eget produkt og udtryk. Det er en ny måde at tænke køkken på. Vi hjælper til med at folk kan give deres køkken karakter og personlighed.

Godt samarbejde med Invita

Erling Pedersen lægger ikke skjul på, at han har været meget glad for at være en del af Invita-kæden, som han har haft et godt samarbejde med i 30 år.

– Det har været en kæmpe fordel for mig som forhandler, fordi Invita netop lægger vægt på kvalitet i produkterne. Der er fokus på udvikling, højt uddannelsesniveau af konsulenter, kundetilfredshed og totalløsninger. Alt sammen noget, jeg prioriterer højt. Det passer godt til mit temperament og min måde at drive forretning på. Man kan sige, at vi langt hen af vejen har de samme værdier, og jeg er blevet en del af Invita og hvad kæden står for.

– Det er jo nu engang sådan, at kvalitet koster mere end det modsatte. Vi kan ikke påstå, at vi er de billigste, men vi kan garantere, at vi vil gøre alt hvad vi kan, for at kunden er tilfreds gennem hele forløbet.

Hvorfor skal man som kunde vælge et Invita-køkken frem for et andet mærke?

– Selvfølgelig fordi det er et fantastisk produkt. Men også fordi vi giver kunden en unik oplevelse ved at skabe tillid og tryghed i hele processen. Det er utroligt vigtigt, og det er nok her, vi skiller os ud.

– Vi bliver målt fra kunden træder ind af døren til køkkenet er leveret. Derfor er vi glade for, at omkring 30 procent af vores kunder er anbefalet af andre. Gode kunderelationer er afgørende for en butik som vores, lyder det fra Erling Pedersen.


Læs artikler i samme kategori