Farver er et afgørende element i mit liv – Charlotte Guéniau

Executive Topnyhed

_mg_8308

Hun ser verden i farver

Charlotte Guéniau, kreativ direktør og stifter af virksomheden RICE, lever af at sælge livsglæde

– Jeg kan ikke leve uden farver. Farver gør noget fantastisk ved vi mennesker, de løfter hverdagen og giver både ro og livsglæde. Farver et afgørende element i mit liv.

En farverig kvinde fortæller om sin passion og om at drive forretning med hjertet. 50-årige Charlotte Guéniau er stifter og ejer af den danske interiør-virksomhed RICE A/S, som hun driver sammen med sin mand, Philippe Guéniau.

RICE sælger sjove og festlige brugsgenstande og boligudstyr i både ind- og udland, og er en af Danmarks mest succesfulde interiør- og brugskunstvirksomheder i konstant udvikling og vækst.

En virksomhed med 70 ansatte og varer repræsenteret i mere end 45 lande.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-48-14

Åbner caféer

Ud over at sælge ting til hjemmet, åbnede RICE i 2014 sit første RICETERIA i Odense. En café indrettet med farvestrålende RICE-produkter og baseret på den humor og stemning, som kendetegner virksomheden.

Efterfølgende er der åbnet RICETERIA i Stuttgart og i Los Angeles, og der er planer om at åbne flere i både ind- og udland, bl.a. i Frankfurt og Paris i nær fremtid.

Charlotte har desuden udgivet en række bøger, senest ”Happy Home – Every Day Magic for The Family Kitchen” med masser af lækre opskrifter og idéer. En bog med fokus på hyggeligt samvær med venner og familie.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-47-47

Farver gør godt for sjælen

Vi møder Charlotte i hovedsædet på Havnegade ved Odense Kanal, hvor RICE har sine udstillings- og showrooms. Et farvestrålende univers, som er overvældende og spændende at træde ind i.

– Mange mennesker er bange for at bruge farver og omgive sig med farver. Jeg ser mange hjem, som ligner hinanden utroligt meget, stuer uden ret meget kolorit. Det handler selvfølgelig om smag og behag, og der er ikke noget, der er rigtigt og forkert i det her. Men jeg forstår ikke helt, hvorfor folk er så bange for farver.

Vore produkter er ikke kun til festlige lejligheder, vi vil gerne være med til at løfte hverdagen, siger Charlotte Guéniau.

– Jeg tror på, at farver har en positiv psykologisk indvirkning på folk. Farver gør faktisk noget ved vores humør og helbred. Forskere på Aarhus Universitet har arbejdet med dette perspektiv, og de har været her og tale med os om brugen af farver i hverdagen.

– Vi har nok alle oplevet plejehjem og sygehuse, hvor hvidt og gråt er fremherskende. Det er ikke inspirerende, og jeg undrer mig over, at man ikke begynder at bruge flere farver sådanne steder. Det er godt for mennesker.

– Det viser forskningen, og det har jeg oplevet gennem hele mit liv som noget rent intuitivt.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-48-24

Her bliver man glad

Charlotte fortæller, at hun engang for mange år siden forsøgte sig med et hvidt spisestel.

– Det fungerede bare slet ikke for mig, og jeg måtte skille mig af med det. Jeg har altid omgivet mig med farver, lige siden jeg voksede op i Odense. Sådan har det været hele mit liv, og det har jeg altid været tro overfor – også da vi etablerede RICE i 1998.

– Når vi har besøg her på virksomheden af folk, der ikke har været her før, hører vi dem typisk sige, at ”man kan jo ikke undgå at blive glad af at træde ind i disse rum”. Det hører vi gang på gang, og det understreger, at det univers, vi har skabt, rammer noget hos mange mennesker.

Trivsel på arbejdspladsen er afgørende for en god virksomhed

– Vi vil gerne skabe nogle rum, hvor folk slår sig ned og bliver hængende. Hvor der er hjemlig hygge og hvor der bare er rart at være. På den måde viser vi, hvad vi står for og hvad det er for nogle tanker, der ligger bag vores koncept.

– Vi sælger livsglæde og prøver at skabe magi i hverdagen. Det er en trend, der tiltrækker mange.

– For os har det været et naturligt valg at skabe en virksomhed, hvor vi omgiver os med farver på en afslappet, hyggelig, sjov og måske lidt skæv og anderledes måde. Det er sjælen i det hele, og vi har alle årene været meget tro over for vores koncept.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-47-38

Det startede i Paris

Charlotte tog til Frankrig som 18-årig og mødte her Philippe, som blev hendes kæreste og som hun blev gift med. Eventyret om RICE begyndte i en lejlighed i Paris tilbage i 1998. Charlotte og Philippe boede i Paris gennem 15 år. Han arbejdede i software-branchen og hun arbejdede med salg af tøj for et datterselskab til et dansk tøjfirma. De arbejdede begge meget, rejste en del og havde et lidt hektisk liv.

– Vi havde travlt, det gik lidt stærkt og vi så ikke meget til hinanden. Da jeg blev gravid, besluttede vi, at vi ville beskæftige os med noget sammen og at vi ville have base i Danmark.

Parret begyndte at sælge brugsgenstande fra Thailand og Madagaskar. De rejste i landene, fandt spændende varer, bl.a. broderivarer, tasker og kurve.

– Det gik super godt, vi solgte vores varer i en række butikker i København, og der var stor interesse og rift om varerne.

Kort tid efter fik parret ideen til at udvide forretningen med de farverige melaminkrus, bestik, lysestager, puder og andet. Alt sammen funktionelle, farvestrålende produkter, der skulle bringe glæde omkring sig.

Det blev starten på RICE, som voksede og udviklede sig, og år efter år indtog de nye markeder rundt i verden.

I dag er den daværende lille tomandsvirksomhed vokset til 70 medarbejdere. Parret har en klar opdeling af opgaverne. Han tager sig af det administrative, personalet, finansiering og ledelse, men hun har ansvar for det kreative, indkøb, marketing og det grafiske udtryk.

– Vi er tæt sammen om det hele, men det fungerer rigtigt godt med den ansvarsfordeling, siger hun.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-48-59

Trivsel og bæredygtighed

Trivsel på arbejdspladsen er et vigtigt element for Charlotte og Philippe.

– Vi gør meget ud af, at det skal være en god arbejdsplads, for vi tror på, at tilfredse medarbejdere er gode medarbejdere, siger Charlotte, der gør meget ud af at sætte pris på de ansatte og den indsats, der ydes.

Firmaet har også en klar CSR-profil, og har stor fokus på, at produkterne fra tredjeverdenslande skal skabes under ordentlige vilkår. Det vægtes højt i virksomheden.

– Vi har fokus på bæredygtighed, både i forhold til produktion men også når det gælder etik og social ansvarlighed. Det er områder, hvor vi har en skarp holdning, og vores produkter er altid produceret med respekt for de mennesker, der udfører arbejdet, understreger Charlotte.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-48-07

Fakta – RICE

RICE A/S er en dansk interiør- og accessoriesvirksomhed kendt for farverigt melamin, håndlavede kurve, opbevaringsbokse og glaseret keramik. Virksomhedens designs er glade og farverige – og med masser af sjove detaljer.

Virksomheden blev etableret af Charlotte og Philippe Guéniau i 1998, og har hjemsted på Havnegade 100E i Odense.

Der er 70 ansatte, heraf ca. 40 på hovedsædet i Odense.

RICE eksporterer farverige ting og sager til 45 lande, og produkterne sælges i mere end 2.400 butikker verden over.

Det første RICETERIA åbnede i Odense i 2014. En café indrettet med RICE-produkter og baseret på den stemning, der kendetegner virksomheden. Siden er der åbnet RICETERIA Stuttgart, Los Angeles og målet er at skabe flere rundt i verden.

Erhvervspris

RICE vandt i efteråret 2016 erhvervsprisen som Årets Ejerleder i kategorien Årets Temaprisvinder. En pris som Nykredit står bag sammen med revisionsselskabet PwC og Dansk Erhverv.

Virksomheden blev kåret som årets bedste til kundepleje og det blev fremhævet, at RICE er indbegrebet af kundefokusering og gør en dyd ud af at opbygge og bevare et tæt forhold til sine kunder.

Det sker bl.a. ved at Charlotte og Philippe er meget tæt på kunderne, bl.a ved at de ofte selv svarer på feedback fra kunderne og åbner deres hjem for kunderne ved såkaldte ”private dinings”.

– Kundens behov er kernen i det hele, og derfor har vi gennem alle årene haft stor kundefokus og lagt vægt på at have et tæt forhold til kunderne, siger Charlotte.

skaermbillede-2016-12-13-kl-10-48-45

Boksning og yoga

Charlotte og Philippe bor i Odense sammen med deres søn på 18 år og datter på 16 år. De har en travl og hektisk hverdag med driften af RICE og med konstant at arbejde med udvikling og nye initiativer.

– Trods en travl hverdag er det vigtigt også at tage sig tid til andre gøremål. Jeg har det godt med at motionere og få brugt kroppen, siger Charlotte, der dyrker fysisk træning i form af bl.a. boksning, squash og yoga.


Læs artikler i samme kategori