Frederikke Nissen – Jeg brænder for at skabe mit eget

Business

Jeg brænder for at skabe mit eget

Frederikke Nissen forlod sit faste job og blev selvstændig med virksomheden ”3rd Street”, der formidler nyheder fra modebutikker til kunder – og hun befinder sig godt i rollen som mode-iværksætter

Skærmbillede 2015-02-13 kl. 13.58.00

– Det her er mit helt eget projekt, og jeg er stolt af det. Det giver mig en enorm motivation og arbejdsglæde at være min egen arbejdsgiver. En stor personlig udfordring, som jeg trives rigtigt godt med.

Det fortæller Frederikke Nissen, 29 år, der i november 2013 kastede sig ud i sit eget iværksætterprojekt, ”3rd Street”. Efter en årrække i København har hun nu slået sig ned ved Horsens sammen med sin mand, Thomas Juul Eilersen.

Parret bor i et nyopført hus tæt ved Tamdrup Bisgaard, hvor Frederikkes forældre, Anette og Alan Nissen bor. Og virksomheden ”3rd Street” drives fra hjemmet samt fra et iværksættermiljø i Tobaksgården i Horsens, hvor Frederikke kan sparre og udveksle erfaringer med andre iværksættere.

– Jeg har altid brændt for at skabe mit eget, men jeg har været lidt i tvivl om hvordan og hvorledes. Efter jeg havde taget min uddannelse som cand. Merc. fik jeg job, og det var rigtigt godt at få noget erhvervserfaring. Først på vores familievirksomhed, Nissens, i Horsens og senere på Velux i Hørsholm, hvor jeg var i to år.

– Selv om det var godt og lærerigt at komme ud og prøve kræfter på en virksomhed, tænkte jeg ofte på, at jeg gerne ville være selvstændig på et eller andet tidspunkt. Det har ligesom siddet i baghovedet på mig altid. Jeg vil skabe mit eget.

– Måske hænger det sammen med, at jeg kommer fra en familie med mange iværksættere. Jeg tror godt man kan sige, at jeg har et entreprenør-gen, og det er ikke kommet nogle fremmede steder fra, siger Frederikke Nissen, hvis tipoldefar etablerede Nissens Kølerfabrik i Horsens i 1921.

Stolthed og respekt

Frederikke fortæller med stolthed og respekt om sin tipoldefar, oldefar, farfar og far, der har skabt og drevet Nissens op til dét, den er i dag.

Nissens har siden 1921 udviklet, fremstillet og leveret autokølere, klimaprodukter og andre termiske løsninger til en lang række virksomheder verden over. Den familieejede internationale virksomhed har hovedkontor i Horsens og har efter et par turbulente finanskrise år igen fået fat om væksten og fremviste ved sidste regnskabsafslutning virksomhedens hidtidige bedste resultat.

Skærmbillede 2015-02-13 kl. 13.58.15

 

– Mit hjerte banker for virksomheden, og jeg har stadig fingeren på pulsen og følger med i, hvad der sker. Jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan få en mere aktiv rolle i driften, , siger Frederikke.

Hendes mand, Thomas, er i dag direktør for industridivisionen på Nissens.

– Det er klart, virksomheden fylder meget i vores familie. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være. Jeg har hele mit liv fulgt med i virksomhedens udvikling og gør det stadig.

– Selv om det er sådan, har jeg alligevel noget inde i mig selv, der siger, at jeg skal starte mit eget. Nogen forstår det måske ikke helt og tænker, at det behøver hun jo ikke gøre.

– Men hvis alle, der har en drøm om at skabe noget, vender den om til, at ”det behøver jeg jo ikke gøre”, så sker der ikke meget og så får vi ikke meget iværksætteri ført ud i livet, siger Frederikke, der har stor respekt for dem, der hele tiden stræber efter at gå nye veje, udvikle nye løsninger og omsætte viden til vækst.

– Jeg føler mig meget privilegeret, fordi jeg har haft mulighed for at gøre det, tilføjer hun.

Eksklusiv FaceBook

Frederikke fortæller om sit projekt og sin virksomhed, ”3rd Street”, at idéen opstod med baggrund i hendes egen situation.

– Med fuldtidsjob og en travl hverdag var der sjældent tid til gå i butikker og holde sig orienteret. Jeg har altid interesseret mig for tøj og mode, men det var svært at ramme åbningstiderne og de gode tilbud. Og jeg tænkte ved mig selv, at der måtte være et potentiale i at skabe noget for travle, modebevidste kvinder, der gerne vil følge med på modefronten.

App’en samler nyheder og tilbud fra modebutikker, som modtageren selv vælger. Dermed er det kunden, der gør en bevidst handling for selektivt at få nyhederne, som er baseret på det indhold, modebutikkerne lægger ind i systemet.

På den måde forenes butiksstrøget med online-forbrugeren. App’en gør shopping for den travle moderigtige kvinde meget nemmere, fordi den bringer kunde og butik tættere sammen ved at vise styles, events og andre ting med det samme online.

– Der er mange, som ikke ønsker at modtage alverdens reklame-spam, som de selv skal sortere i. Det er de færreste, der i virkeligheden gider det. Med min app vælger man selv, hvilke butikker, man vil følge. Man kan sige, at det er en slags eksklusiv FaceBook for modebutikker.

– Man kan med det samme se, hvad man gerne vil have, hvorefter man kan gå målrettet efter det, påpeger Frederikke.

Skærmbillede 2015-02-13 kl. 13.58.29

Kunden ind i butikken

”3rd Street” er ikke skabt med det formål at sætte gang i internet-handel.

– Jeg ønsker at give de fysiske butikker et redskab til at trække kunderne ind i butikken. Butikken får et eksklusivt udstillingsvindue og en mulighed for at give en målrettet information til kunderne, som jo selv har valgt at følge netop denne butik.

– Og kunderne får mulighed for at vide, hvad der rører sig, hvad der er af nyheder og tilbud og hvad der i øvrigt sker i butikken

– Jeg tror på, at det her kan blive en spændende kommunikationskanal i et moderne samfund, hvor vores mønstre i dagligdagen ændrer sig. Og foreløbig ser det ud til, at jeg har ramt noget, siger Frederikke og fortæller, at flere af de ca. 30 fortrinsvis Københavnske modebutikker, der er med, har over 1.000, der følger dem.

App’en er gratis at downloade, og der er i dag over 5.000 brugere, som hver især har valgt de modebutikker, de vælger at følge.

– Vi arbejder løbende på at få flere butikker med samt at øge kendskabet til app’en blandt brugerne, det er motiverende at se at vi får nye brugere hver eneste dag, fortæller Frederikke, der trækker på studentermedhjælpere, men ellers klarer opgaverne selv.

– Der er meget opsøgende arbejde i forhold til forretningerne, og vi arbejder også hele tiden på, at der sker en videreudvikling og en fornyelse i forhold til app’ens funktioner, fortæller hun.

 

Fakta – ”3rd Street”

En app, der gør shopping for den travle moderigtige kvinde meget nemmere. App’en samler nyheder og tilbud fra de butikker, man vælger at følge. Findes til iPhone, iPad og som web-app.

App’en giver modebutikker et digitalt udstillingsvindue med mulighed for at inspirere potentielle kunder til at købe og dele deres produkter. ”3rd Street” giver dermed modebutikkerne et mobilt talerør og hjælper med at bringe kunden til den fysiske butik.

Indholdet i app’en er personligt, og den enkelte bruger vælger selv, hvilke butikker man ønsker at følge. Dermed får kunden et hurtigt overblik over de nyheder, der interesserer vedkommende.

”3rd Street” og app’en blev lanceret af Frederikke Nissen i november 2013 og bliver løbende udviklet med nye funktioner, der kan styrke relationen mellem kunde og butik, f.eks. events og begivenheder.

Der er i dag ca. 5.000 brugere og ca. 30 modebutikker, fortrinsvist Københavnske, som man kan vælge imellem. Der kommer løbende flere butikker til, og på sigt vil det også inkludere butikker fra Trekantsområdet.

Frederikke Nissen driver virksomheden hjemme fra, men er samtidig tilknyttet iværksættermiljøet i Tobaksgården i Horsens.

 

Læring og professionel sparring

Frederikke blev i juni udtaget til at deltage i iværksætter programmet “Accelerace”, et eksklusivt fem måneders forløb, der udtager lovende start up virksomheder og arbejder sammen med virksomhederne på at udvikle deres potentiale og fremme væksten.

– Det var vildt spændende, og jeg er virkelig glad for at have været med i iværksætterprogrammet Accelerace, som jeg blev udtaget til. Her fik jeg masser af professionel sparring i forhold til min videre udvikling af virksomheden og det har givet mig adgang til et enormt stærkt netværk.

– At blive udtaget var et stort skulderklap og det styrkede min egen tro på projektet, at der var erfarne folk der blandt mange ansøgere valgte min virksomhed at arbejde videre med.

At springe ud som iværksætter er en stor beslutning at tage, for det var jo temmelig usikkert og i manges øjne måske et lidt flyvsk projekt. Der skulle jo også investeres en del i udvikling af app’en. Men jo mere jeg arbejder med det, jo mere kan jeg se mulighederne og potentialet.

At knokle for sig selv

Frederikke skulle pludselig ud at sælge sig selv og sin egen personlige idé, og hun oplevede, at der er et helt andet pres på én, når man er sin egen og ikke er en del af en organisation.

Skærmbillede 2015-02-13 kl. 13.57.36

– Det var krævende og hårdt, men også enormt spændende. Jeg fandt ud af, at man skal give virkelig meget af sig selv, og oplevede også, at jeg havde en stor forventning til mig selv. Det var lærerigt.

– Og pludselig kunne jeg se, at det i virkeligheden er dét, der driver mig. Man får samtidig en helt anden respekt for pengene og hvad indsatsen betyder, når man selv bygger det op.

– Det er spændende at knokle for sig selv, og jeg ville ønske, at der var flere unge i Danmark, der havde lyst til at blive iværksættere.

– Der er gode muligheder for gode idéer, og som ung iværksætter et det muligt at få opbakning og støtte fra organisationer og myndigheder. Men der skal være flere, der tør springe ud i det i stedet for at analysere deres projekt helt ihjel.

Om  Frederikke Nissen

29 år gammel. Student fra Horsens Statsskole. Læste HA på Handelshøjskolen i Aarhus, hvor hun tog sin bachelor. Herefter CBS, hvor hun afsluttede sin cand. Merc. som 23-årig.

Herefter arbejdede hun et år på Nissens i Horsens. Efter ophold i Australien ansat som projektleder på Velux i Hørsholm, hvor opgaven var at implementere forskellige IT-løsninger. Arbejdede her i to år, hvorefter hun flyttede til Horsens.

Gift i 2012 med Thomas Juul Eilersen, der er direktør for industri-divisionen på Nissens.

Bor i et nyopført hus ved Tamdrup Bisgaard lidt uden for Horsens, som siden 1999 har været ejet og drevet af hendes forældre, Anette og Alan Nissen.

Fritidsinteresser er jagt, hunde, heste, ridning, natur – samt tøj og mode.

Elsker naturen

For Frederikke har det også givet en stor frihed og fleksibilitet i dagligdagen at være selvstændig.

Frederikke Nissen

– Jeg styrer selv min arbejdsdag og får det arrangeret, så det hele passer. Jeg har kun mig selv at tage hensyn til, og jeg kan møde mine kunder på tidspunkter, hvor det passer bedst i deres kalender, siger hun.

I fritiden nyder hun naturen, gerne som rytter eller på jagt.

– Jeg har altid redet meget, men har dog ingen hest lige nu. På et tidspunkt vil jeg i gang igen, ridning og omgangen med heste har altid betydet meget for mig.

Frederikke nyder også at komme ud i naturen som aktiv jæger, og det sker gerne med Labradoren Lucy ved sin side.

– Det giver en helt anden dimension at være på jagt, når man har hund med, og jeg nyder meget det samspil, jeg har med min hund på jagten. Kammeratskabet og fællesskabet omkring jagten holder jeg også meget af, siger Frederikke, der har en fin udstoppet sneppe i vinduet på sit kontor.

– Jeg var stolt, da jeg skød den, og jeg bliver glad, hver gang jer ser på den, siger hun.


Læs artikler i samme kategori