Jaguar Danmark præsenterer den nye XE

Biler Luxury / Lifestyle Topnyhed

Jag_XE_Prestige_Location_Image_011014_39_LowRes

Jaguar udvider territorium

Det hæderkronede britiske bilmærke Jaguar er klar til at tage kampen op i det brede premiumsegment, der i dag domineres af tyske bilmærker som BMW, Mercedes og Audi. Jaguar har dog forberedt sig godt, og vil tage markedsandele med fokus på sporty design, og nogle nye innovative løsninger som er banebrydende for bilklassen.

I 2008 overtog den indiske industrikoncern, Tata, de ikoniske men også noget skrantende britiske bilfabrikker, Jaguar og Land Rover. På det tidspunkt var der mange der rystede på hovedet og udtrykte deres bekymring for Indernes satsning i den engelske bilindustri. Det er der ingen, der gør længere. Med udgangspunkt i en række nye tiltag, står de to engelske flagskibe, som stadig bliver produceret i England, stærkere end nogensinde.

Resultatet er et modelprogram med moderne højteknologiske biler, skabt i respekt for historien, dog tilpasset den moderne virkelighed.

Jag_XE_Prestige_Location_Image_011014_37_LowRes

Danmarkspremiere på Jaguar XE

Redaktionen var inviteret til at deltage i Danmarkspremieren på den nye Jaguar XE. Modellen er Jaguars største satsning nogensinde og mærkets mest advancerede sportsedan til dato. Begivenheden fandt sted på stemningsfyldte Hindsgavl Slot ved Middelfart, og blev arrangeret i samarbejde med Jyske Finans og easyfleet. Netop denne sammenslutning af forskellige kundesegmenter samlet omkring et særligt event, med Jaguar som hovedrolle, skal være med til at give et nyt syn på bilmærket og få flere potentielle kunder til at få øjnene op for det engelske brand.

Ud over de herskabelige omgivelser ved Hindsgavl Slot, var der ikke meget blød hat og cigar over arrangementet. Det handlede om design, følelser, innovation og fremtidstendenser. Noget man måske ikke direkte forbinder med Jaguar – men det skal være slut nu – ikke blot i Danmark, men på verdens plan.

Skærmbillede 2015-07-02 kl. 13.26.08

Til arrangementet blev vi introduceret til spændende foredragsholdere, som fremtidsforsker Axel Olesen samt Jaguars europæiske Fleet og business ansvarlige, Dirk Dens.

Jaguar Land Rover’s Skandinaviske danske adm. direktør Per Temmesen stod for præsentationen af den nye XE, da tæppet faldt, og modellen så dagens lys på Dansk jord.

Ny strategi for Jaguar

Vi er på ingen måde i tvivl om at Jaguar mener det alvorligt. De har en ambitiøs målsætning, men fordi de denne gang har gjort det rigtigt fra begyndelsen, er der store muligheder for at lykkedes i markedet.

Tidligere fejlslagne strategier, hvor man gik ud fra at mærkets prestigeværdi og historie var nok til at sælge biler, er nu afløst af en fokuseret strategi med innovation, dynamik og design for øje. Noget som skal bringe mærket til helt nye højder.

Skærmbillede 2015-07-02 kl. 13.25.53

Jaguar har de senere år gennemgået en stor transformation, og siden præsentationen af den faceliftede Jaguar XF i 2010, har bilmærket været igennem en mere fremtidsorienteret udvikling hvor design og innovation er grundstenene. Det er dog vigtigt for Jaguar, at balancen mellem de historiske milepæle i den internationale bilhistorie, som brandet har været med til at skabe, og de nye modeller, harmonere. Derfor er der også i de nye biler en rød tråd, i alt som Jaguar lancerer. Det bedste eksempel på dette er sportsvognen Jaguar F-TYPE, som er en direkte arvtager til den legendariske Jaguar E-type fra 1965. Den nye XE-model er heller ingen undtagelse i forhold til Jaguars kompromisløse stræben efter biler som vækker følelserne i os alle.

 

Design og innovation

Med den nye XE træder Jaguar for alvor ind i kampen om det luksuriøse midtersegment, som i dag præges af BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, men nu får selskab af nye mærker som Ford og VW. Flere bilmærker ønsker at tage markedsandele i det lukrative marked for dyre firmabiler, og kampen som Jaguar vil tage op, er bestemt ikke nem. Dog går Jaguar ind i kampen med et andet perspektiv end flere af de andre konkurrenter.

Skærmbillede 2015-07-02 kl. 13.26.31

Jaguars mål er at præsentere et unik produkt, som har historien med sig og et eksklusivt image i folks bevidsthed, men pakket ind i en moderne indpakning.

Vi forsøger at skabe nogle nye tiltag i markedet og vil også gerne overraske kunderne positivt. Derfor er vores perspektiv ny teknologi samt signalværdien i en Jaguar. Det skal ikke kun være praktik, som styrer folks køb af bil. Vi vil også have folk til kunne mærke deres følelser med hensyn til bilen. Udtrykker Michael Lund, Country Manager Jaguar Land Rover Danmark

Interiøret oser høj klasse

Kabinen er umiskendelig Jaguar. Den er på samme tid rummelig og funktionel, men føles også intim og lækker. Lækkert læder både på sæder og instrumentbord. En af de detaljer som er helt særlige for Jaguar i denne bilklasse. Den nye XE sætter ydermere standarden indenfor deres cockpit/skærmløsninger. Her er Smatphones-integration i et omfang, som slår alt andet på markedet. Systemet vil dog ikke være muligt at tilkøbe ved introduktionen af XE på det danske marked.

Jag_XE_Portfolio_Detail_Image_011014_61_LowRes

Økonomisk luksusbil

Selvom lighederne er mange til større modeller som XJ og XF, så er den nye XE ikke blot en krympet version. Den er 100% opbygget på egen platform og med eget design. Når man ønsker at stille op i denne klasse, så skal man have noget at byde på, og derfor har Jaguar forsøgt at skabe en meget unik bil, hvor økonomien også er et triumfkort. Jaguar XE stiller med 3 års garanti og fri service uden kilometerbegrænsning.

Bilen er 75% high grade-aluminium, hvilket betyder at dette er den stiveste og letteste Jaguar til dato. Ydermere har man arbejdet med vindmodstanden helt ned til mindste detalje. Det giver en vindmodstandskoefficient på kun 0,26, som sammen med en superøkonomisk dieselmortor i basisversionen kun udleder 99 gram CO2 pr. kørt kilometer. Den firecylindrede dieselmotor (2.0 i4 E-performance) kører hele 26,2 km/L. Meget imponerende for en bil i denne størrelse.

Jaguar XE S      

Ser man sig hellere i topmodellen, hvor en 3.0 V6 Supercharges 340HK benzinmotor driver værket, så stiller Jaguar også med denne version ved introduktionen.

Udover XE S, som står for ”Sport”, præsenterer Jaguar 4 modelserier indenfor XE. Indstigningsmodellen hedder ”Pure” herefter følger ”Prestige” og ”Portfolio” som er største udstyrsvariant. Der findes ydermere en sporty udstyrsvariant med navn XE R-Sport, som kan tilkøbes med alle motorvarianter. Alle varianter er meget godt udstyret, og man kan med blot et par enkelte krydser på ekstraudstyrslisten få en bil som oser af luksus, og som sætter de tyske konkurrenter til vægs.

Jaguar XE starter ved kr. 549.900,- eller en beskatning på kr. 427.853,-

 

 

 


Læs artikler i samme kategori