Janus Mortensen – Det er helt afgørende for os at have et tæt forhold til kunderne

Business

040A1796

Kunsten at indrette

Janus Mortensen startede egen virksomhed som 24-årig og er i dag administrerende direktør og ejer af indretnings-og møbelbutikken Interiør A/S i Kragelund ved Hedensted

Han har altid været omgivet af designmøbler af høj kvalitet og han har sans for æstestik og funktionalitet i boligens indretning.

30-årige Janus Mortensen har netop overtaget indretnings- og møbelbutikken Interiør A/S i Kragelund ved Hedensted, hvor han i dag er administrerende direktør. Med overtagelsen af forretningen arbejder han med indretning og møbeldesign – og han har samtidig formået at designe sin egen tilværelse lige nøjagtigt, som han gerne vil.

– Nærheden til kunderne, møbeldesign af høj kvalitet og selvstændigheden i dagligdagen er vigtige elementer for mig i mit arbejdet og dét, der betyder noget og giver dagligdagen mening, siger han.

– Jeg startede min første virksomhed sammen med en kammerat som 24-årig, og jeg har altid været drevet af at være selvstændig og have mit eget, fortæller Janus Mortensen, der har et stærkt iværksættergén.

Den 1. januar 2015 overtog han Interiør af grundlæggeren Erland Abrahamsen, der gik på pension efter at have drevet forretningen gennem 20 år. Erland Abrahamsen var partner i Interiør sammen Pia Mortensen, der fortsat arbejder i forretningen som indretningsarkitekt.

– Pia er min stedmor, og jeg er derfor kommet i forretningen siden jeg var dreng og har fulgt udviklingen på tæt hold og arbejdet der. Jeg kender forretningen, de forskellige møbeldesign og mange af kunderne. Det har stille og roligt udviklet sig, og derfor er det fantastisk, at jeg nu har fået mulighed for at stå i spidsen for forretningen og føre den videre.

Blå Bog – Janus Mortensen

30 år, født og opvokset i Silkeborg. Har fulgt udviklingen i Interiør i Kragelund sammen med Pia Mortensen, der startede butikken sammen med Erland Abrahamsen i 1994. Hun er i dag ansat som indretningsarkitekt i Interiør.

Har læst HA Erhvervsøkonomi på Handelshøjskolen i Herning, hvorfra han har sin bachelor. Har alle årene arbejdet i Interiør sideløbende med uddannelse.

Etablerede som 24-årig studerende virksomheden Natures Collection sammen med sin kammerat, Lasse Pedersen, der i dag driver virksomheden videre.

Bor i Silkeborg sammen med sin kæreste, Mette, der er sygeplejerske.

Bruger fritiden på at holde sig i form, dyrker fitness og spiller golf. Nyder at sejle i sin motorbåd på Silkeborgsøerne og slapper af i sommerhuset ved Blokhus.

 

040A1736

Danske klassikere

Interiør på Højmarksvej i Kragelund er en forretning, der leverer møbeldesign og lamper af høj kvalitet samt indretningsmæssige løsninger.

– Vi fører de gode gamle danske klassikere, de tidløse møbler og det gode danske håndværk. Kvalitet og håndværk er i højsædet, og vi sælger rigtigt meget, som er designet i 50’erne og 60’erne. Det er fantastisk med den slags møbler, de holder stadig og de er fortsat efterspurgte.

Blandt mærkerne er Fritz Hansen, Louis Poulsen, Montana, PP Møbler, Vitra, Naver DK3 og mange flere.

– Arkitekter og designere har gjort sig nogle tanker om det møbel, de har skabt, det er der mange mennesker, der godt kan lide. Der er en historie bag møblet, det har en betydning.

– Vi oplever, at mange gerne vil give lidt mere for noget, der holder. Og disse møbler holder jo typisk livet ud. En lille skramme betyder ikke så meget i den sammenhæng.

– Hvert år stiger de her produkter med 5-10 procent. Så hvis man bliver træt af stolen eller sofaen, kan man altid få en god pris.

– Vi har en del yngre kunder, som har været vant til disse møbler hos deres forældre, og som kan se, at det er fantastisk møbler.

040A1854

Indrettet som stuer

Janus Mortensen fortæller, at Interiør primært har sine kunder i Vejle, Fredericia, Aarhus og Horsens, men at der også er kunder i København og andre steder i landet samt kunder fra udlandet, bl.a. Norge, Italien og Monaco.

– Nogen undrer sig måske over, at vi kan drive en forretning med designmøbler her langt ude på landet.

– Det hænger nok sammen med, at der gennem 20 år er blevet ydet en god service over for kunderne, og det betyder, at de kommer igen – og at deres børn også kommer. Det handler meget om netværk og gode kundeoplevelser, og så selvfølgelig også om annoncering.

– Vi tilbyder assistance fra en indretningsarkitet, og køber man noget, så er det gratis. Det er der ikke andre, der gør. Vi har montører, der kører ud og sætter reoler op, og vi har i det hele taget meget stor fokus på service.

Der bliver også gjort meget ud af, at det skal være en ”hyggelig” butik at komme ind i.

– Vi har indrettet butikken, så kunderne gerne skulle have fornemmelsen af, at de befinder sig i en stue. Vi har ingen lampeafdeling, lamperne er integrerede i indretningen. Her er ingen skranke, man kan bare gå rundt, som det passer én og bruge den tid, der skal til, uden at der render en sælger rundt bag efter folk.

– Og selv om vi er ”langt ude på landet”, så har vi jo en fantastisk central beliggenhed med omkring 20 minutters kørsel til Horsens og Vejle og få minutters kørsel til motorvej.

På vej med ny webshop

Ligesom mange andre blev Interiør også ramt af krisen, men ikke voldsomt.

– Forretningen havde haft en kraftig vækst op i årene frem mod 2008, og da krisen satte ind, kom vi ned på et mere naturligt leje og det plan, hvor vi havde været før. Tingene er blevet normaliseret igen, og vi befinder os nu på samme niveau som før krisen.

– Men jeg er meget bevidst om, at det er vigtigt konstant have fokus på udvikling og nytænkning i fremtidsplanerne, siger Janus Mortensen, der lige nu arbejder med en vækstplan, som bl.a. omfatter en ny webshop.

– Vi ønsker at sælge boligtilbehør og mindre møbler på nettet, og vi tror på, at webshoppen kan genere en vækst over de næste fem år. Samtidig er det vores håb, at den kan medvirke til at vi får fat i den næste generation og det lidt yngre kundesegment.

– Vi ser store muligheder i at have en online kontakt til kunderne, og vi arbejder på at kombinere det med markedsføring på de sociale medier på forskellig vis. I den forbindelse er vi netop nu ved at implementere et nyt it-system, som giver også bedre muligheder på det felt.

040A1775

Netværk og arrangementer

Som en del af vækstplanen er der også nye initiativer i gang omkring arrangementer i butikken og etableringen af netværk.

– Der skal ske noget i butikken, og det skal være et sted, hvor kunderne kommer og hygger sig og får gode oplevelser. Vi vil give oplevelser samtidig med at vi præsenterer vores møbler, fortæller Janus Mortensen.

Han har netop gennemført en større renovering og istandsættelse af butikken, og det vil han gerne vise frem ved kommende åbent hus-arrangementer, hvor der sereveres vin og en let anretning.

– Vi lægger op til tema-arrangementer med fokus på f.eks. vin eller et aktuelt emne inden for branchen, f.eks. pleje af møbler. Jeg har også tanker om en aften, hvor emnet er iværksætteri, og jeg vil gerne lægge lokaler til klubber og foreninger, der ønsker at afholde et arrangement hos os.

– I al beskedenhed mener vi selv, at vi har noget helt unikt at vise frem, og vi håber, at butikken på den måde kan blive et mere levende sted, hvor folk kan komme og hente inspiration, når det gælder møbler og indretning.

040A1767

Altid iværksætter

Janus Mortensen har alle dage været en igangsætter, og hans drive er at skabe nyt. Han er typen, der skal være selvstændig og sætte ting i gang.

– Sådan er jeg skruet sammen, og det er selvfølgelig fordi det altid har været sådan i min familie, det er bare noget helt naturligt. Jeg undrer mig faktisk over, at der ikke er flere unge, der vil være selvstændige og kan se de muligheder, der giver. Der er masser af hårdt arbejde og altid en risiko, men at skabe sit eget er fantastisk.

Da han var 24 år, startede han Natures Collection sammen med Lasse Pedersen. Virksomheden forhandler eksklusive og unikke pels- og skindvarer til mode-, møbel- og interiørforretninger i hele verden.

Natures Collection har hjemsted ved Hedensted og har oplevet en kraftig vækst. I 2014 blev den tildelt prisen som Børsens Gazelle 2014.

– Jeg havde ansvaret for salg og markedsføring af produkterne, mens Lasse sideløbende med at han gik skole havde ansvaret for indkøb.

Jeg har solgt min part af virksomheden, som i drives i dag af Lasse Pedersen, fortæller Janus Mortensen, der også tidligere har haft sit eget agenturfirma, som han ligeledes har solgt.

– Mit hjerte ligger helt klart i møbelbranchen, som altid har været en del af min tilværelse, og jeg er taknemmelig for, at jeg nu står i spidsen for Interiør og har mulighed for at udvikle forretningen. Det er en god og sund forretning, og for mig er det afgørende, at vi holder fast i alt det gode, der er skabt, samtidig med at forretningen udvikler sig, siger han.


Læs artikler i samme kategori