Lasse Pedersen – Natures Collection

Business

Skærmbillede 2015-04-16 kl. 08.43.52

Jeg har altid været min egen chef

24-årige Lasse Pedersen har et stærkt iværksættergén og har i dag succes med sin virksomhed ved Hedensted, Natures Collection, der satser internationalt på eksklusive møbelforretninger

Det hele startede på en ferie med forældrene i Hong Kong, hvor han så nogle lækre skindtæpper i en boligbutik. ”Der må være et marked for at levere eksklusive lammeskind til møbelbranchen via et stort forhandlernet”, tænkte han. Idéen var skabt, 17-årige Lasse var tændt – og så gik han i gang…

I dag er han 24 år, direktør og ejer af Natures Colletion, der har hjemsted ved Hedensted. En succesrig virksomhed i hastig vækst, der forhandler eksklusive og unikke pels og skindvarer til mode-, møbel- og interiørforretninger i hele verden.

Efter ferien gik Lasse Pedersen i gang med at videreudvikle sin idé, samtidig med han gik på Vejle Handelsskole, og virksomheden blev etableret i 2007.

Nu har han op mod 3.000 kunder i 70 forskellige lande, et stort forhandlernet og 12 ansatte i virksomheden. Siden 2013 han har oplevet en kraftig – nærmest eksplosiv – vækst.

Og i september 2014 blev Natures Collection tildelt prisen som Børsens Gazelle 2014, som gives til særligt hurtigt voksende virksomheder i Danmark. I den forbindelse var virksomheden blandt de 300 hurtigst voksende virksomheder her i landet.

Vi møder Lasse i idylliske omgivelser hos Natures Collection – langt ude på landet og langt fra storbyens larm. På en gård har han indrettet administration, lagerlokaler, mødelokaler og showroom – alt sammen i den rå stil, der passer perfekt til produkterne: Eksklusive skind-, uld- og pelsprodukter. Selv bor han i Aarhus.

– Vi har altid haft et stærkt iværksættergén i min familie, og det ligger også til mig. Jeg vil gerne bygge noget op, og jeg vil være min egen chef. Det er spændende at skabe noget, at udvikle noget og skabe en vækst. Det er i bund og grund dét, der driver mig, siger Lasse, der stammer fra Hedensted.

Skærmbillede 2015-04-16 kl. 08.55.58

Mor måtte køre…

Da han kom hjem fra ferien i Hong Kong, gik han straks i gang med at finde fabrikanter af lammeskind og ringe rundt til dem. De fleste var i Kina.

– Jeg fik bestilt nogle vareprøver på gebrokkent engelsk, hvorefter jeg kørte rundt til møbelbutikkerne her i området og viste dem produkterne. Jeg havde ikke kørekort endnu, så det var lidt besværligt. Jeg måtte tage bussen efter skole, og nogle gange fik jeg min mor til at køre. Så bad jeg hende om at holde et par gader fra butikken, fordi det var lidt pinligt, at ens mor kørte, fortæller han.

– Det var i 2007 før krisen var sat ind, og jeg kom ind nogle få steder. Men det krævede hårdt benarbejde, også fordi jeg var så ung, fortæller Lasse, der stille og roligt fik bygget sin virksomhed op ved siden af skolegangen.

Lasse blev handelsstudent i 2009, og holdt et års pause med studierne, hvor han koncentrerede sig om at etablere virksomheden, inden han gik i gang med at læse økonomi på Handelshøjskolen i Aarhus.

Herefter brugte han sin energi på både studier og forretning. Det skete i samarbejde med en makker, Janus Mortensen, som var med i firmaet i tre år. I 2013 købte Lasse sin andel tilbage, og de to partnere skiltes i al fordragelighed.

I 2012 udvidede Nature Collection med en fashion kollektion med veste, ponchos, jakker og accessories i skind og naturprodukter. Produkter, som han selv tegner og designer en stor del af.

Natures Collection er desuden hjemsted for den nystartede webshop www.furbazaar.com, som Lasse Pedersen ejer en fjerdedel af.

Skærmbillede 2015-04-16 kl. 08.43.41

Messer gav bonus

I 2012 begyndte Nature Collection for alvor på at deltage i store møbelmesser i udlandet, og det gav bonus.

– I de første år havde vi fokus på Danmark, Norge og Sverige, men pludselig oplevede vi en voldsom interesse fra mange andre lande.

Lasse fortæller, at den massive deltagelse på messer for alvor slog igennem i 2013.

– Her tog det virkelig fart, og messerne var noget, der rykkede helt vildt. Vi voksede fra 3-400 kunder til op mod 2.000 kunder i 70 forskellige lande. Det hele eksploderede, og fra sommeren 2013 til sommeren 2014 gik vi fra to til 12 ansatte.

Firmaet er med på ca. 20 store internationale messer om året, og hertil kommer en del besøg hos store kunder i bl.a. Kina og USA.

– Jeg er med på alle messer, det prioriterer jeg højt, fortæller Lasse, der har over 200 rejsedage om året.

– Vi er gerne en fire-seks stykker af sted. Et par stykker her fra virksomheden, agenter, oversættere og en model til vores tøjkollektion.

– Jeg kan godt lide at rejse og møde nye mennesker, og jeg kan mærke, det er en god investering at prioritere messerne højt. Det koster meget, men det kan betale sig og jeg kan se, at det virkelig rykker.

I efteråret 2014 var Natures Collection deltager i en erhvervsdelegation til Sydafrika.

– Formålet var at promovere vores kunder i Sydafrika og skabe en strategi og base for vores ekspansioner på det afrikanske kontinent. Her mødte vi bl.a. Hendes Kongelige Højhed, Kronprinsesse Mary, hvilket var en stor oplevelse.

Skærmbillede 2015-04-16 kl. 08.44.29

Fra niche til volumen

Lasse fortæller engageret om sin forretning, og han lægger ikke skjul på, at han har vækstambitioner. Hans plan er, at Natures Collection skal udvikle sig fra niche til volumen.

– Lige nu er det sådan, at vi bruger mange af de penge, vi tjener, på messerne. Man kan sige, at jeg spiller pengene ind, så vi kan få endnu mere vækst og flere stordriftsfordele. Vi skal være store, det giver fordele for både kunder og leverandører.

Det lyder måske af meget, men vi vil gerne være verdensomspændende, og med salg i 70 forskellige lande er vi godt på vej.

– Vores mål er at vækste 30-50 procent hvert år, og det har faktisk holdt ind til nu. Internationalt set er der mange, der godt kan lide den nordiske lidt rå stil, og vores produkter er meget populære. Vi bliver større og større, og vi er i vinduerne i rigtigt mange store forretninger over hele verden.

– Det kom bag på mig, at det hele eksploderede i 2013, det havde jeg ikke lige set komme. I hvert fald ikke i den fart. Det er fantastisk, når man virkelig rammer noget. Jeg prøver hele tiden på at blive ved at udvikle og nytænke vores virksomhed, så vi fortsat har eksklusive og unikke produkter, som tiltaler de eksklusive kunder.

– I den fase, vi befinder os i lige nu, er det livsvigtigt, at vi ikke bare læner os tilbage og tænker, nu kører tingene af sig selv. Det gør de ikke, der skal arbejdes benhårdt på at fastholde og udvikle den position, vi har nået.

Behov for mere iværksætteri

For Lasse har det været helt naturligt at være iværksætter og bygge noget op. Det trives han med, og han kunne ikke forestille sig andet.

– Jeg har oplevet, at det kunne være svært at overbevise folk om, at jeg var seriøs, fordi jeg var så ung, da jeg startede. Men så gælder det jo endnu mere om at vise dem, at man kan. Og jeg har heldigvis også mødt rigtigt mange mennesker, der synes det er sjovt og fint, at vi er så ungt et team.

– Der har altid været iværksættere i min familie, og jeg har fået utroligt meget støtte og opbakning til det her. Det har hjulpet mig frem, men jeg har ofte tænkt på, at det ikke er lige let for alle at blive selvstændig. Jeg kunne godt ønske mig, at der var mere fokus på iværksætteri i folkeskolen og i uddannelsessystemet. Det handler jo meget om adfærd og kultur, og det er et problem, at der ikke er flere unge mennesker i Danmark, som har mulighed for at blive iværksættere.

– Man kan nok heller ikke komme helt uden om, at der hersker en vis jantelov her i Danmark. Det er da meget godt, at nogen tør gøre noget, men det skal helst ikke gå al for godt, så kommer misundelsen lidt frem.

– Jeg glæder mig hver gang jeg hører en positiv erhvervshistorie om nogen, der har succes. Det er jo med til at holde tingene i gang og skabe arbejdspladser og vækst.

Et andet hjertesuk fra Lasse er bureaukratiet, kontrollen og rammevilkårene for erhvervslivet i det hele taget.

– Hvad vi ikke bruger af tid på indberetninger bl.a .i forbindelse med import og eksport af varer, det er en stor hæmsko, som vi bruger mange kræfter på. Det er urimeligt, og det er timer, der går fra noget andet.

Skærmbillede 2015-04-16 kl. 08.44.13

Alle kender retningen

Men bortset fra disse par ønsker om forandring fra Lasses side er han godt tilfreds med tingenes tilstand i sin virksomhed.

– Jeg har et super godt hold, og alle er indstillet på at arbejde hårdt, når det gælder. Det skal være sjovt og vi skal smile. Så kan vi nå langt, og vi kan samtidig give kunderne en fantastisk oplevelse. Vi skal have verdens bedste kundeservice, intet mindre. Vi kan aldrig få for meget fokus på dette punkt, for det er helt afgørende for vores succes.

– Vi prøver på ikke at være alt for traditionelle, og vi gør tingene på vores måde. Når vi ansætter folk, har jeg f.eks. sjældent set et CV. En snak på 10 minutter, så kan du hurtigt finde ud af, om det er én, der vil med på holdet, siger Lasse, der selv er med alle steder – lige fra lager til møder på direktørplan.

– Vi har ikke en masse mapper i reolen med forretningsplaner, virksomhedsplaner, målsætninger og missioner for virksomheden. Men vi kender alle retningen og ved, hvad der skal til, siger Lasse, der altid er parat til at udvikle nye projekter.


Læs artikler i samme kategori