Leif Sylvester og Poulin Design er nu klar til at præsentere deres helt unikke pudeværker.

Luxury / Lifestyle

Et dansk-fransk eventyr med folkekunstner i hovedrollen

Multikunstneren Leif Sylvester, leverer kunst til puderne fra Jules Pansu – og når ud med sin kunst på en ny måde

Leif Sylvester og Poulin Design er nu klar til at præsentere deres helt unikke pudeværker. Et unikt og spændende samarbejde, hvor dansk moderne billedkunst møder traditionsrig fransk vævekunst fra Jules Pansu i Paris.

Det er netop igennem billedkunsten, at de to, Jørn Poulin og Leif Sylvester, har mødt hinanden. De har med tiden opbygget et venskab, og da Jørn Poulin kom med ideen til puderne, var Leif Sylvester naturligt nysgerrig på projektet.

  • Min umiddelbare tanke til projektet var, at jeg syntes, det var godt gået, at Jørn havde overbevist franskmændene om at væve puder med danske kunstnere, siger Leif Sylvester med et smil.

Ikke for min egen skyld

Leif Sylvester har altid været bevidst om, at han ikke laver kunst for sin egen skyld. Det har altid interesseret ham at få sin kunst ud til folk, og her giver samarbejdet med Poulin Design rigtig god mening.

 

  • Der er mange kunstnere, der laver kunst for deres egen skyld. Det medfører et yderst eksklusivt publikum – sig selv. Jeg har altid interesseret mig for at komme ud til så mange som muligt, fordi jeg mener, at i det man laver, ligger der en historie – og det er den, man gerne vil fortælle. Der skal være fokus på historien i kunstudfoldelsen, forklarer Leif Sylvester.

 

FAKTA – Leif Sylvester

Leif Sylvester Petersen – født den 18. april 1940 i København. Kan bedst beskrives som en drevet multikunstner, og han har gennem årene udtrykt sine kreative evner som billedkunstner, grafiker, musiker og skuespiller. Oprindeligt er han udlært tømrer, men han har sideløbende arbejdet som udøvende musiker og kunstner.

Debuten fik han sidst i 1960’erne, da han på Kunstnernes Efterårsudstilling blev dybt skuffet over lanceringen af den etablerede kunst. Det samme var hans gode ven, Erik Clausen, og sammen begyndte de at udstille på gaderne og efterhånden også at optræde med samfundssatirisk gøgl.

Selvom de forskellige årtier har været præget af en række forskellige kunstneriske karrierer, enten med musikken eller skuespillet, så har Leif Sylvester altid holdt fast ved billedkunsten.

 

En trang til at fortælle historier

Det, der interesserer Leif Sylvester i hans kunstneriske udtryk, er et vedkommende budskab, som andre mennesker kan forholde sig til og reflektere over. Det handler for ham om at have relevansen af kunsten for øje. Dette sker med enkle mekanismer som gør meningen med værkerne let tilgængelige for modtageren.

 

  • Uanset hvilken kunstnerisk periode i mit liv det drejer sig om, har meningen med kunsten været den samme. Jeg har igennem årene udviklet min kunst meget, men budskaberne er de samme. Jeg har aldrig følt mig som en profet eller lignende, men jeg udtrykker mig kunstnerisk, fordi jeg ikke kan lade være fastslår han og fortsætter:
  • Ingen beder mig om det, men jeg gør det fordi jeg har en trang til at fortælle en historie. Succesen ligger i at kunne fortælle en historie, hvor folk kan genkende noget i sig selv.

 

Det er vigtigt for Leif Sylvester, at hans kunst bekræftes I andre folks eksistens og egne livserfaringer.

 

  • Jeg har det med min billedkunst, som jeg har det med livet generelt. Man kan gå ud af en vej, og have nogle ideer, som man senere finder ud af ikke holder i praksis. Nogle gange må man stoppe op og gå en helt anden vej. Jeg er umiddelbart tilhænger af ordsproget “Kill your darlings”. Noget jeg bruger aktivt i min billedkunst – man skal generelt male det bedste over hele tiden, for resten af billedet kan ikke leve op til det bedste. Man kender det også i livet, når alt flasker sig og man står på toppen. Det kan ikke fortsætte i det uendelige. Her må man stoppe op, flytte “stien” og begynde at kravle op igen på ny. Det er sådan jeg også arbejder mig fremad med billederne.

 

Historien er vigtig

For Leif Sylvester er historierne altafgørende for det kunstneriske produkt. Igennem årene har han udviklet sig meget. Dog altid med det formål at fortælle historier, som skaber billeder i folks bevidsthed.

Tilbage i tiden skrev han sange om begreber som kærlighed og fred samt meget socialrealistiske sange om bestemte personer, som han ikke kendte men betragtede i bybilledet. Herfra digtede han videre selv og var god til at skabe levende fortællinger. På den måde opnåede han et bredt publikum, hvor modtageren, uanset samfundsklasse, kunne genkende budskaberne i deres eget liv.

I dag er Leif Sylvester et sted i livet, hvor han bruger sig selv som det bærende fundament for sine budskaber og fortællinger. Dette er senest blevet udtrykt i hans Danmarks-turné med sit band, Family and Friends, som løb af stablen denne sommer.

 

Malerierne og overskifterne

Leif Sylvester havde en pause fra billedkunsten over en tolvårig periode. Da han begyndte at male igen i 1986, vidste han, at han ikke ville starte hvor han sluttede. Han havde så at sige malet sig op i et hjørne og var blevet træt af måden at udtrykke sig igennem billedkunsten. Efter en periode, hvor han eksperimenterede med forskellige muligheder, kom den nye stil til ham. De udtryk, som bærer hans maleriske fortællinger i dag.

 

  • Min såkaldte nye måde at male på, som jeg fandt frem til ved en tilfældig, er for mig som at gå på opdagelse. Der er altid noget nyt om hjørnet – intet er givet på forhånd. Det gør mig meget nysgerrig. Processen giver mig energi og holder liv i min lyst til at male.

 

Alle hans billeder er et resultat af hans søgen efter det gyldne øjeblik, hvor alt går op i en højere enhed. Her er opbygningen, størrelsesforholdene, farveafstandene samt et billedets overskrift altafgørende. Billedets titel eller overskrift er for ham med til at gøre billedet færdigt. Samtidig er det med til at give et godt helhedsindtryk af tankerne og følelserne bag motivet.

 

I godt selskab

I forbindelse med samarbejdet mellem Poulin Design og Leif Sylvester er der valgt fire motiver ud, hvor af to af dem nu er klar til salg.

  • Jeg kan kun sige, at jeg glæder mig meget til at opleve min kunst på en ny måde. Jeg må også sige, at jeg synes det er godt set af Jørn med et dansk islæt, som eksempelvis min kunst på puderne.
  • Sidst men ikke mindst kan man jo ikke klage over det selskab, man er kommet i med Miro, Picasso og Krøyer, siger Leif Sylvester med et stort smil.

En ny måde at opleve kunsten på

Poulin Design er glad for nu også at have den danske moderne billedkunst repræsenteret på produkterne

Ejerne af Poulin Design, Birte og Jørn Poulin, der er eneforhandlere af Jules Pansu’s eksklusive produkter i Skandinavien og Tyskland, forventer sig meget af et nyt samarbejde med billedkunstneren Leif Sylvester.

Udover motiver fra verdenskunstnere som Miro og Picasso samt klassiske motiver fra Skagens Museum ønsker de nu også at appellere til den nulevende kunst med et moderne udtryk. Her er Leif Sylvester kommet ind i billedet som den helt oplagte kunstner.

 

  • Jeg kunne ikke forestille mig nogen andre. Vi er enormt glade for vores samarbejde med Leif Sylvester, og vi forventer os meget af det, fortæller Jørn Poulin.

 

Stolte vævetraditioner

Jules Pansu blev etableret i 1878 og er i dag stadig i familien Pansu´s eje, nu 4. generation. Væveriet ligger i dag på samme adresse i Paris, hvor virksomheden blev etableret i sin tid. Altså en helt unik virksomhed, hvor fundamentet bygger på stolte franske vævetraditioner. De leverer en udsøgt kvalitet, og deres håndværk er helt uden sidestykke.

Det hele startede tilbage i 2014, hvor Birte og Jørn Poulin besøgte det franske Picasso Museum i Antibes.

  • Vi er begge meget kunstinteresserede og besøger derfor jævnligt museer på vores fælles rejser. Det var dog en tilfældighed, at vi fik øje på de smukke puder med Picasso motiver. Det fangede straks vores opmærksomhed – det var for os en helt ny måde at opleve kunsten på, fortæller Jørn Poulin og fortsætter:
  • Efter vi fik puderne med hjem, gav de samtidig en helt særlig dynamik i rummet. Fra det øjeblik vidste vi, at det var noget særligt, og vi tog herefter kontakt til Jules Pansu, som er producenten.

Paletten blev udvidet

Efter en tid med salg af Jules Pansu’s produkter på det danske marked, hvor særligt kunsterne Miro og Picasso pryder de mest populære produkter, tænkte Jørn Poulin, at man kunne udvide paletten af produkter ved at lave nogle unikke pudeserier med store danske kunstnere.

Efter en lang proces med kvalitetskontrol og godkendelser i Paris og Danmark lykkedes det Poulin Design at etablere et samarbejde med Skagens Museum med smukke eksemplarer af Peder Severin Krøyer, Laurits Tuxen og senest multikunstneren Leif Sylvester.


Læs artikler i samme kategori