Mads Nipper – Jeg er drevet af at gøre en forskel

Executive Topnyhed

Mads Nipper 1

Er ikke bange for at kigge ind i det ukendte

Da Lego var i krise, var han en afgørende faktor for at få virksomheden tilbage på rette spor – fra 1. august står han som administrerende direktør for Grundfos

– Jeg er dybt kommerciel, men det handler ikke kun om at tjene penge og vinde markedsdele. Det er ikke dét, der får mig ud af sengen om morgenen. Det handler om at kende sin virksomheds sande identitet, uanset om man producerer klodser til børn eller pumper til industrien.

Ordene kommer fra Grundfos’ nye topchef, Mads Nipper, der kommer fra en stilling som topchef i en af landets mest succesfulde virksomheder, Lego, hvor han er medlem af koncernledelsen med ansvar for produktudvikling, marketing og salg.

Fra 1. august forlader han sin stilling som chief marketing officer i Lego-koncernen for at blive administrerende direktør for Grundfos. Han kommer dermed til at stå i spidsen for 19.000 medarbejdere.

– Det var et svært valg at forlade Lego, som jeg har stor passion for. Men jeg ser sådan på det, at man skal gøre dét, der føles rigtigt, og jeg er drevet af at gøre en forskel. Jeg tror på, at jeg fremover kan gøre en større forskel på Grundfos end ved at blive på Lego.

– Verdens befolkning øges, og i de kommende år vil både vand og energi være kæmpe udfordringer. Grundfos spiller en stor rolle, når det gælder om at løse klimaproblemer og skaffe vand til alle dele af verden. Den udvikling glæder jeg mig til at blive en del af

– Hvis noget er vigtigt nok, er det også værd at gøre en indsats for. Man skal have sjælen med og brænde for det, uanset hvor man befinder sig i organisationen. Netop derfor er det så vigtigt at være klar på, hvad vi står for og hvad der er kernen. Formålet er det vigtigste, siger Mads Nipper, der understreger, at han ikke har valgt Lego fra – men Grundfos til.

Mads Nipper 3

Om Mads Nipper

Alder: 48 år gammel, født 1966 i Skagen som søn af en skibsbygger.

Uddannelse: Cand.merc. fra Aarhus Handelshøjskole.

Karriere: Alle poster er inden for Lego Group: Media Consultant (1991-1993), European Trade marketing Manager (1993-1995), Department Head, New ways to the consumer (1995-1998), Global Brand Director, Lego Technic (1998-1999), Senior Vice President, Global Segment 8 (1999-2001), Head og Strategic Development (2003), Head of Central Europe Market division (2001-2004), Head of Global Innovation and Marketing (2004-2006), Executive Vice President, Markets & Products (2006-2011), Chief Marketing Officer (2011-2014).

Fra 1. august 2014: Adm. direktør i Grundfos.

Bestyrelsesposter: Medlem af bestyrelserne i Tulip Food Company og Stokke. Bestyrelsesformand for Designskolen Kolding. Fra 2007 til 2009 bestyrelsesmedlem for ”Brugerdreven Innovation” under Erhvervsministeriet.

Privat: Gift med Gitte Nipper, har børnene Sarah på 15 år og Andreas på 12 år. Bosat i Bredballe, hvor familien bliver boende, selv om hans arbejdsplads bliver i Bjerringbro.

Interesser: Løber, cykler, rejser meget med familien, bøger, vin.

USA var banebrydende

Mads Nipper kom til Lego Koncernen i 1991 i en stilling som mediekonsulent og har siden da arbejdet sig op og bestridt stadigt mere ansvarsfulde stillinger inden for marketing- og innovationsområderne både i Danmark og i udlandet. Han har således haft ansvaret for hele koncernens globale marketing. Siden 2011 har han været virksomhedens overordnede ansvarlige for salg, marketing og innovation samt medlem af koncerndirektionen.

Om sin egen baggrund og udvikling fortæller han, at han under sit studie på Handelshøjskolen i Aarhus var et halvt år i USA som led i uddannelsen.

– Det var ganske banebrydende for mig og med til at gøre mig til den, jeg er i dag. Jeg var en lidt stille eksistens, og selv om jeg gjorde det, jeg skulle på studiet, var jeg én, der typisk sad på bageste række og nussede lidt med tingene.

– Den gik ikke på den amerikanske skole, hvor jeg studerende. Her skulle man konstant præstere, forsvare og være i interaktion med andre mennesker.

– Her fik jeg trænet det gén, som jeg siden skulle få så meget brug for i min erhvervskarriere. Det var utroligt værdifuldt, og det har medvirket til, at jeg aldrig har været bange for at kigge ind i det ukendte, når det gjaldt virksomhedens udvikling, lyder det fra Mads Nipper, der er kendt for sine styrker både forretnings- og ledelsesmæssigt samt for sit globale udsyn.

Fandt ind til kernen

Mads Nipper har fulgt Lego i både op- og nedture.

– Jeg har været med under perioder med stagnation, livstruende krise og surrealistisk fremgang. Det har været en fantastisk rejse, og det har givet mig en god ballast og en evne til også at kunne træffe de vanskelige beslutninger,

– Det lykkedes for os at få sat en klar retning, og Legos krise blev vendt til en konkurrencedygtig situation. Det handler bl.a. om, at vi fandt ind til kernen af dét, vi skulle gøre, og at vi blev klar på, hvad vi står for.

– Det vigtigste var at sætte kunderne i centrum og arbejde os væk fra en opfattelse af, at virksomhedens produkter var vigtigere end kundernes behov.

– Vi laver verdens bedste legetøj til nutidens børn, og vi blev skarpe på betydningen af leg og kreativitet. Vi havde spredt os for vidt, vi var kommet for langt væk fra vores egen identitet og vi fandt tilbage til kernen. Verden har ikke brug for mere legetøj, men for noget, der giver mening.

Mads Nipper 4

Lego fandt sit selvværd

Da Lego for 10 år siden befandt sig i en livstruende krise, var det ikke fordi markedet var ved at smuldre. Det var fordi, virksomhedens selvværd var ved at forsvinde, påpeger Mads Nipper.

– Lego har et stort ansvar for på en intelligent måde at integrere digitaliseringen, men vi må aldrig stille spørgsmål ved relevansen af klodsen og den fysiske leg, for det er dét, folk påskønner, det er selve fundamentet. Klodsen er tidløs relevant. Vi skal skabe værdi for barnet, forældrene og forhandlerne, så er vi konkurrencedygtige.

– Den tankegang arbejdede vi meget med, og det lykkedes at skabe forståelse, selv fra dem, der blev fyret. Folk ville det, medarbejderne var klar, da først retningen blev sat. Der var en følelse af at være en del af noget, der var større end én selv og et kæmpe engagement, og det har jeg dyb respekt over for.

Ydmyg og fuld af respekt

For Mads Nipper har det været fantastisk at være en del af en koncern, hvor medarbejderne i den grad brænder for dét, de laver.

– Jeg er ydmyg over for folk, som er afskediget, og som knokler den sidste dag, fordi en opgave skal gøres færdig. Sådan var det. Det var en blodrød krise og virksomheden var overlevelsestruet. Men folk forstod det, og mange satte Lego over deres egne behov. Der var en stolthed over produktet, som var afgørende.

– Det var vanskelige men lærerige år. 2004 blev vendepunktet, hvor hjørnestenen blev lagt, og i 2005 var vi tilbage i overskud. Vi fik vendt udviklingen, det var fantastisk at være en del af.

Mads Nipper fik tilføjet ansvaret for det globale salg i 2006 og trådte samme år ind i det snævre koncernledelsesteam. Han var i høj grad med til at sikre den store erhvervsmæssige succes, som Lego opnåede.

– Efterfølgende var det lige så fantastisk at opleve, at koncernen blev firedobbelt med nye markedsandele og nye arbejdspladser i løbet af 10 år, så virksomheden fortsat kan levere verdens bedste legeoplevelser til børn, siger manden, der har en stor del af æren for den tournaround og internationalisering, der reddede Lego.

Mads Nipper 5

Kan gøre det bedre

Nu gælder det snart Grundfos, og Mads Nipper er i fuld gang med at omstille sig fra legetøj til varmepumper.

– Også her har jeg en ydmyg tilgang til tingene og til at komme ind i et så stort og anderledes selskab, pointerer han.

Han afløser koncernchef Carsten Bjerg. Han blev i december afskediget på grund af utilfredshed med »nøgletal og udvikling« i koncernen, som Grundfos oplyste i forbindelsen med fyringen af direktøren gennem syv år.

– Grundfos er ikke i krise, men ejere, bestyrelse og medarbejdere er enige i, at Grundfos kan gøre det endnu bedre. Jeg kommer ikke med alle svarene, det ville være ultimativt arrogant at tro det – men jeg kan hjælpe med at finde dem, siger Mads Nipper, der tror på, at han kan drage nytte af sine erfaringer på Lego i forhold til at have skarp fokus på, hvad kunden har brug for.

– Det er afgørende vigtigt at være opmærksom på, hvad der betyder noget for kunden og tænke det ind i en sammenhæng med, hvad virksomheden står for.

– Resultatet bliver mest succesfuldt, hvis man bygger på dét, man er god til – uanset om det er klodser eller pumper, der er produktet. Det er helt afgørende at bygge sin virksomhedsstrategi på dét, man er dygtig til.

Stærk ejerfamilie

Der venter Mads Nipper store udfordringer, når han sætter sig i direktørstolen i hovedkvarteret i Bjerringbro, hvor der er lagt op til gennemgribende ændringer.

En udfordring kan også blive at få samarbejdet med ejerfamilien til at fungere. Mange topledere har gennem årene forladt selskabet, og mange har haft svært ved at vænne sig til Due Jensens store indflydelse på selskabet.

– Jeg har gennem mere end 20 år arbejdet i en familieejet virksomhed drevet af et formål, der er stærkere end udelukkende dét at tjene penge. Det er fantastisk at være med til at lede en virksomhed, hvor ledelsen har generationers erfaringer med virksomheden og produktet og gerne vil gøre en forskel, og det ser jeg også frem til på Grundfos.

– Min rolle er at drive virksomheden sammen med resten af ledelsen og bestyrelsen, og vi har fået det mandat, som er nødvendigt, men det er jo oplagt at lytte til den store viden og erfaring, der er i ejerkredsen.

Mads Nipper 2

Fakta – Grundfos

Grundfos er en af verdens førende pumpeproducenter med en årlig produktion på 16 millioner pumpeenheder.

Grundfos-koncernen har 18.000 medarbejdere over hele kloden og er repræsenteret med mere end 80 selskaber i mere end 45 lande. Virksomheden er blevet kåret til en af Danmarks 30 bedste eksportvirksomheder.

Poul Due Jensens Fond blev oprettet som en selvstændig institution i 1975. Fonden ejer i dag 87,6 procent, medarbejderne 1,8 procent og stifterens familie de resterende 10,6 procent af aktierne i virksomheden.

Fondens formål er at sikre og udbygge det økonomiske grundlag for Grundfos-koncernens fortsatte vækst, og fondens udbytte må udelukkende anvendes til geninvestering i Grundfos-selskaberne.

Selskabet havde i 2013 en omsætning på 23,3 milliarder kroner. Årsregnskabet for 2013 kaldte Grundfos skuffende. Omsætningen var tre procent højere end samme periode i 2012. På en række markeder var der stagnation.

Gør det du siger

Mads Nipper strør ikke om sig med fasttømrede principper omkring sin ledelsesstil.

– Ledelsesstrategi er ikke noget, man kan slå op i forskellige lærebøger i forhold til forskellige brancher. Men uanset hvor man befinder sig, så er det vigtigt at gøre dét, man siger – som man udtrykker det på godt jysk. Det er afgørende, hvis man vil være troværdig og skabe holdånd.

– Det er meget vigtigt at være hudløst ærligt. Da det var slemt på Lego, var vi ikke nogen i ledelsen, der sagde, at det ikke var slemt. Som leder må du aldrig lyve for folk.

– Jeg tror meget på medarbejdernes kompetencer og initiativer. Og så tror jeg på vigtigheden af klar retning og klar kommunikation.

– Jeg kommer med en baggrund inden for det strategiske, markedsorienterede og kommercielle. Det er her, jeg har min tyngde og her kan jeg forhåbentlig gøre en forskel.

– Min holdning er ikke, at vi bare skal skære ned for at tjene penge – men for at skabe fokus på det vigtigste og for at kunne investere i dét, som lægger fundamentet for fremtiden. Vi skal spidse hele organisationen til, og vi skal have sjælen med. Hvis noget er vigtigt nok, er det værd at gøre en indsats for.

– Det er for mig et stort privilegium at gøre en forskel i det arbejde, jeg udfører. Jeg har brugt halvdelen af min erhvervskarriere på at få verdens bedste legeoplevelser ud i hænderne på børn over hele verden, og nu håber jeg, at jeg kan være med til at løse nogle af verdens store udfordringer med energi og frisk vand, lyder det fra den kommende topchef på Grundfos.


Læs artikler i samme kategori