Natasja Skou Mulberry Aarhus – Jeg er taknemmelig for, at jeg kan være med til at drive min mors livsværk videre

Business

Colas Plansilo0161

Meget mere end bare end taske

For Dorthe og Natasja Skou er Mulberry meget mere end et blot en taske, det er en livsstil og en identitet. Det præger den måde, hvorpå de driver butikken Mulberry Aarhus.

Det lille morbærtræ fortæller sin egen historie og har gjort det gennem mange år. Sig Mulberry – og du siger samtidig kvalitet, stil og luksus. Firmaets varemærke er den engelske landidyl og hvordan ”countrylife meets city”.

– Der ligger mange tanker, fortællinger og overvejelser bag Mulberry, og det er dét, som gør det enormt fascinerende at arbejde med dette brand, siger Natasja Skou, der er manager i Mulberry butikken i Vestergade i Aarhus.

En butik, der har udviklet sig markant kraftigt over de senere år og som i 2012 fik Gazelleprisen som følge af en vækst på mere end 50 procent de fire foregående år.

– Jeg har været med i butikken, siden jeg var lille pige, og Mulberry-brandet er blevet en del af min identitet, siger Natasja Skou, der er glad for at arbejde med et varemærke, hun på alle måder kan stå 100 procent inde for.

– Det var vi meget stolte og ydmyge over, for vi ved jo udmærket godt, at der er stor forskel på, hvad man kan opnå og hvad der kan lade sig gøre i henholdsvis London og i Aarhus. Vi har gjort en del ud af events og forskellige tiltag for at slå fast, at alle er velkomne. Men ikke mindst har vi villet være de bedste på servicen.

– Mulberry blev fra starten kendt på det praktiske, men har hen over årene udviklet sig og opfanget tendenser, moden samt tilføjet nye designs. Dog er det uden tvivl, at succesen bag brandet er dens stærke DNA, som specielt vi i Scandinavien holder af og som har ført Mulberry der hen, hvor det er i dag. Brandet er gået fra at være et nationalt kvalitetsbrand til et internationalt modehus

– Det er fantastisk at arbejde med produkter, som formår at omfatte både engelsk charme, nye modetendenser, godt håndværk og et unikt tidløst design. Det har jeg stor respekt for, siger Natasja.

Hun glæder sig over, at taskerne ofte går i arv og får lov til at få en lang levetid og ikke er fast fashion.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.51.10

Har gjort mig til den, jeg er

Mulberry har eksisteret siden 1971, hvor Roger Saul selv syede bælter og andre læderaccessories på sit køkkenbord. Med 500 pund på lommen startede han den virksomhed, der i dag har vokset sig til at være den største luxury lædervarerproducent i UK. Med 700 ansatte fordelt på to fabrikker producerer og distribueres der op mod 1.100 tasker om ugen til mere end 100 butikker på verdensplan.

– Dét, der driver mig allermest i mit arbejde, er positiv respons og glade kunder. Det betyder alt, siger Natasja Skou.

– Jeg har fulgt Mulberry siden jeg var lille, hvor brandet på ingen måde var, hvor det er i dag. Jeg kom i butikken for at hjælpe min mor, Dorthe Skou, som i dag er ejer af butikken i Aarhus, og man kan nærmest sige, at butikken og kunderne har været med til at udvikle mig til den person, jeg er.

– Jeg kan godt lide at signalere, at tingene er i orden. I butikken gør vi meget ud af at vise og forklare om den gode kvalitet samt at der er styr på tingene. Kunderne skal opleve den gode service og føle sig godt behandlet både inden, under og efter et besøg.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.51.50

– Når vi sælger luksusvarer af høj kvalitet, skal både jeg og vores team sende de samme signaler og vise, at uanset hvem du er og bliver hjulpet af, får du samme gode oplevelse. Derfor bærer vi også uniformer. Det skal ikke være tøjet, der skal afspejle vores personlighed, men måden hvorpå vi er og udstrålingen. Vi gør meget ud af at træne personalet i at læse og forstå kunden, så alle kan blive behandlet ens men på forskellig vis. Ingen behov eller forventninger er de samme, men vi skal kunne imødekomme dem alle.

– Jeg er taknemmelig for, at jeg kan være med til at drive min mors livsværk videre. Det betyder utroligt meget for mig, at jeg har fået den mulighed og at hun giver mig plads, siger Natasja Skou.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.50.57

Plads til alle

Mulberry Aarhus har tasker i forskellige prisklasser.

– Uanset om vi sælger en taske til 4.000 kr. eller en taske, der er 10 gange så dyr, så er det afgørende vigtigt for os, at den gode service er i højsædet og at kunden er tilfreds, siger Natasja.

– Vores hovedmålgruppe er folk i alderen fra 35 til 65 år, men vi har også mange unge piger, der sparer sammen til en taske, som de så har i mange år. De vil hellere have en god ting, der holder længere, end flere billigere produkter, der ofte skal skiftes ud.

– For mig er det vigtigt, at vi har plads til alle og at vi rummer det hele. Det skønne er at gøre kunden glad og tilfreds, og uanset om det er en ung studerende, der har sparet sammen til en lækker rygsæk – eller en moden kvinde, der går efter highclass-modellen i den dyre ende. Kvaliteten, håndværket og det særlige Mulberry-look er det samme, og glæden ved at stille kunden tilfreds er ligeledes den samme.

Natasja fortæller, at den dyreste Mulberry-taske koster ca. 180.000 kr.

– Vi har ikke solgt tasker i den prisklasse, men vi har og sælger dyre varer. De dyreste og mest specielle tasker laves kun efter bestilling, og det sætter både vi og kunderne stor pris på. Der er i dag meget større opmærksomhed på virksomheden og produktionen bag brandet, og det sætter krav til producenten. Heldigvis har Mulberry altid gået meget i front på dette område, og det er helt klart også grund til brandets succes.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.50.28

Produceret i England

Mulberry har før haft produktionen delt ud på globalt plan, men på et tidspunkt blev det besluttet, at der skulle produceres i Sommerset, England, samt udvalgte steder i Europa.

– Der produceres på en miljømæssig forsvarlig måde, og jeg er stolt af, at vi så vidt muligt holder produktionen i EU, så vi kan skabe arbejdspladser samt bæredygtig produktion. Det er flot, at en luksusvirksomhed tænker på at holde arbejdspladserne hjemme, siger Natasja.

– Ikke blot fordi det har stor betydning for mange af kunderne, men fordi det altid har været en del firmaets værdier. Uanset om det har været dyrere og mere omkostningsfuldt at tilpasse markedet, har vi gjort det. Det betyder også, at priserne ind i mellem må reguleres, men det går heldigvis begge veje.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.51.38

Selv er hun glad for at arbejde selvstændigt i butikken og også glad for at arbejde tæt sammen med sin mor, som giver hende ”god plads”.

– Der er nok at se til med personale, økonomi, indkøb og organisering. Det bliver ofte til lange arbejdsdage, men det betyder ikke noget. For mig er det en stor glæde at beskæftige mig med noget, jeg brænder for, og at arbejde selvstændigt. Butikken er min passion og en livsstil, som jeg ikke kunne forestille mig at være foruden. Specielt når ens mor har været med fra starten hvor vi på ingen måde havde samme kundegrundlag som i dag.

Fakta – Mulberry

Det britiske luksusbrand, Mulberry, har eksisteret siden 1971, hvor virksomheden blev grundlagt af Roger Saul i Sommerset under beskedne forhold.

Han fik 500 pund til sin 21 års fødselsdag, og det blev starten på det ultrabritiske modefirma, der år for år er vokset markant og har skabt den ene succes efter den anden med sine populære tasker.

Mulberry produceret tasker og accessories af høj kvalitet og i klassisk, tidløst design, som har gjort det anerkendt over hele verden.

Tidligere blev der produceret på globalt plan, men i dag produceres der primært i Sommerset, England.

Blandt de mest populære tasker er den klassiske Bayswater, den tidløse Antony og den meget populære Alexa.

Skærmbillede 2015-12-17 kl. 11.51.25

Fakta – Mulberry Aarhus

Det britiske modeimperium, Mulberry, har tre butikker i Danmark, alle såkaldte konceptbutikker, der drives på franchise-basis. De er beliggende i København, i Kastrup Lufthavn samt i Aarhus på Vestergade 5.

Dorthe Skou har ejet butikken i Aarhus gennem 15 år, og daglig leder/manager er hendes datter, Natasja Skou. Der er seks ansatte.

Mulberry Aarhus tilbyder lækre lædervarer i form af tasker, sko, bælter og punge. Butikken er det rette sted at besøge, hvis man søger inspiration fra den engelske modeverden, hvor klassisk møder moderne og funktionelt.

Butikken kan levere tasker til mange forskellige ønsker og behov, både studie, hverdag, fest eller arbejde.


Læs artikler i samme kategori