Niels Sundberg – The sky is my passion

Executive

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 21.34.17

Jeg er pilot med hjertet og forretningsmand med hjernen

Efter et langt liv i luften ser Niels Sundberg tilbage på, hvad han har opnået, og gør status over, hvor hans virksomhed Sun-Air står i dag

Da jeg solgte mit første fly, var jeg ude og vise det frem hos en bondemand. Vi fløj en tur sammen, og han endte med at købe det. Jeg havde givet 36.000 kr. for det, og jeg solgte det for 86.000 kr. Siden er det blevet til mange hundrede fly.

Hvis jeg skal sætte ord på, hvorfor jeg er god til det, jeg laver, så vil jeg sige, at jeg er en rimelig pilot, og så er jeg en god købmand. Jeg har nogle faste principper, som jeg gør tingene efter, og så er jeg frem for alt en god kaptajn for virksomheden Sun-Air. Det er afgørende i denne branche. Jeg fører skibet Sun-Air, jeg ændrer kurs, når det er nødvendigt, og jeg kan drosle farten ned, hvis vi rammer en storm, så vi ikke ødelægger skibet.

 

FAKTA – Niels Sundberg – i dag

Den 65-årige erhvervsmand Niels Sundberg stammer oprindeligt fra Nordsjælland, men han etablerede i 1978 virksomheden Sun-Air i Billund, og siden da har han haft bopæl i Jylland, og nu bor han i Bredballe. I dag fungerer Niels Sundberg som administrerende direktør og luftkaptajn i Sun-Air. Han er uddannet pilot, og han har over 13.000 flyvetimer på sit CV. Niels Sundberg er gift med Gunhild, som han kalder ”direktøren bag direktøren”. Sammen har de døtrene Josephine, Lisbeth og Susanne samt sønnen Kristoffer Sundberg, der er udset til at overtage virksomheden, når Niels Sundberg engang kører flyet i hangaren for sidste gang.

Stærke sanser

I mine unge dage var det ikke oplagt, at jeg skulle ende som direktør i min egen virksomhed. Overhovedet ikke. Det eneste der var klart var, at jeg havde en masse energi, og den brugte jeg på at dyrke sport, og så var det klart, at jeg ville være den bedste i alt, hvad jeg foretog mig.

Jeg er ordblind, og det tror jeg, har været med til at gøre mine sanser stærkere. Jeg kan ikke læse en bog, men det jeg oplever og det du fortæller mig, det klæber i min hjerne. Jeg er overbevist om, at det gør, at jeg kan arbejde bedre, og at jeg er bedre til at fortælle.

Da jeg gik i gymnasiet, skulle jeg til eksamen i fransk, og det kunne jeg ikke finde ud af. Vi skulle til eksamen i Den Lille Prins, så den skaffede jeg selvfølgelig på dansk, og så lærte jeg den udenad. Til eksamen gik der kun kort tid, før læreren stoppede mig: ”Hov, hov, Niels. Du er jo tre sider foran”. Jeg endte med at få 03, og i sidste ende blev jeg smidt ud af gymnasiet, fordi mine karakterer ikke var gode nok. De gav mig muligheden for at gå om, men det ligger slet ikke til mig. Jeg skal ikke gå om. Så finder jeg på noget andet. Generelt finder jeg en løsning på alt. Jeg er overbevist om, at hvis du skal have succes i min branche, så bliver du nødt til at være meget løsningsorienteret.

 

FAKTA – Niels Sundberg – De unge år

Inden Kaptajn Sundberg solgte sine første fly med Sun-Air, handlede han med tog. Nærmere bestemt modeltog, da han som 12-årig var butiksekspedient i en legetøjsforretning. Som 19-årig var Niels Sundberg ansat hos biludlejningsfirmaet Avis i Kastrup Lufthavn, hvor han blandt andet vaskede fly. Pengene han tjente, brugte han til at erhverve sig pilotuddannelse ved Den Danske Flyveskole i Kastrup. Op igennem 1970’erne havde Niels Sundberg beskæftigelse i flere forskellige brancher, og han var blandt andet en del af byggeforetagendet Fyns-Planen, der solgte folkeskoler og gymnasier til hele verden. Det foretagende bragte ham også til Beirut i 1975, hvor han måtte flygte, da byen blev centrum for den libanesiske borgerkrig.

En god pilot

Der findes ikke noget bedre end en dag, hvor man går rundt på jorden i gråvejr, og tre minutter senere så sidder jeg oppe i den blændende sol og ser ned på de hvide skyer, og jeg er i min egen verden.

Det kræver mange ting for at være en god pilot. Du skal selvfølgelig kunne styre maskinen, men det bliver det mindste, så snart du har lært det. Det vigtigste er, at du skal have evnen til hele tiden at være foran. Du skal se ting, før de sker. Det gælder også, når du driver et luftfartsselskab. Jeg har været den, der har udviklet nye ideer omkring luftfart i Danmark, og så er de andre kommet efter. Når der er for mange på et område, kan du ikke lave forretning, for så vil de andre underbyde dig. Det er en udfordring hele tiden at være foran de andre. Jeg er pilot med hjertet og forretningsmand med hjernen.

Jeg startede med at svæveflyve, da jeg var 14, og jeg har fløjet i over 50 år. Når du først er pilot, så er luftfart det eneste, der står i hovedet på dig. Det ville være et stort slag, hvis jeg ikke længere kunne flyve, men man er også indstillet på, når man bliver 65, at man forbliver ikke ung for evigt. Jeg tror, at det at man er i gang med hjernen hele tiden, det gør nok, at du har en chance for at holde dig nogenlunde fit med hensyn til hjernevindingerne.

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 21.35.31

FAKTA – Niels Sundberg – Sidste tur

Da Niels Sundberg rundede 65 år i 2013, måtte han indstille sin karriere som kommerciel pilot. Det er ikke tilladt at flyve med betalende passagerer, når man er over 65, og luftkaptajn Sundberg fløj sin sidste tur på ruten mellem Bruxelles og Billund. Som co-pilot havde Niels Sundberg sin søn Kristoffer Sundberg, der står i spidsen for flyselskabet JoinJet, og som på sigt skal afløse sin far i Sun-Air. Selvom Niels Sundberg ikke længere flyver kommercielt, har luftkaptajn Sundberg stadig over 200 flyvetimer om året. Derudover fungerer han som eksaminator for pilotaspiranter, samtidig med at han er medlem af Luftfartsrådet, formand i Erhvervsflyvningens Sammenslutning og næstformand i Brancheforeningen Dansk Luftfart.

 

Fingeren på pulsen

Da jeg startede Sun-Air, rejste jeg 300 dage om året. Jeg var rundt i hele verden for at købe og sælge fly og reservedele. Det, der gennemsyrer Sun-Air i dag, er at jeg er meget pertentlig, når jeg køber brugte fly og bygger dem om. Jeg gør virkelig meget ud af, at jeg har et reservedelslager til at gøre det, og dem køber jeg op af konkursboer og banker. Det kræver benhårdt arbejde. Du bliver nødt til at være til stede derude, og nogle handler kan tage flere år, hvis man køber konkursboer fra Amerika eller Sverige. Man skal have fingeren på pulsen hele tiden.

Du kan ikke sidde i Billund og tro, at kunderne kommer til dig. Det er sådan en dansk indstilling, at vi tror, at vi er bedre end de andre. Det er vi ikke – tværtimod.

ConcordeInFlightBA_P2

FAKTA – Concorden

Som en af få danske piloter kan Niels Sundberg skrive den sagnomspundne Concorde på sit fly-CV. Det nu pensionerede overlydsfly kunne klare en tur fra Paris til New York på under fire timer. Flyet blev taget ud af brug i 2003, men inden da nåede Niels Sundberg altså at sidde i cockpittet på en tur fra London til Manchester.

– Concorden var meget sjov at flyve i, men jeg fløj den over land, så vi måtte ikke gå op på de subsoniske hastigheder. Det var et fly, der var meget nemt at flyve, men samtidig et meget gammelt fly. Teknologien stammede fra 1960’erne, men det er helt afgjort et fantastisk fly, og jeg er stolt over at have fløjet det, fortæller Niels Sundberg.

Det eksklusive fly spillede også en central rolle, da Sun-Air indgik samarbejdet med British Airways i 1996. Concorden aflagde nemlig Kastrup Lufthavn et besøg, så den danske presse kunne opleve samarbejdet mellem de to virksomheder.

Begrænset vækst

Vores motto i firmaet er ”Not bigger – but better”. Vi lavede det engang om til ”Bigger and better” i forbindelse med en stor ekspansion. Det gik helt galt, det var alt for uoverskueligt, og for svært at lave forretning med. Så gik vi tilbage til det oprindelige motto.

Jeg tror, at det er vigtigt at leve i nuet, og i det miljø du befinder dig i. Hvis du ønsker dig et helt andet liv, end det du har, så bliver du et meget ulykkeligt menneske, og ulykkelige mennesker kan ikke kreere nye tanker og ideer og komme fremad i livet.

Det gælder også for min virksomhed. Det, jeg har opnået sammen med mine folk i Sun-Air, og den glæde der er her hver dag, det er det vigtigste for mig. Selvom vi udvikler os lidt hvert år, må det ikke ske på bekostning af, at vi har en god og tryg arbejdsplads for medarbejderne. Man kan måske godt sige, at det er en jysk tankegang, at vi ikke bare skal ekspandere, men tager det mere roligt. Selvom jeg ikke er jyde, så startede jeg min erhvervskarriere med at omgås store jyske erhvervsfolk som Mads Eg fra Ege Tæpper og Gotfred Kirk Christiansen, som jeg på mange måder beundrer for, hvad de har skabt og gjort.

FAKTA – Kartelsagen

Niels Sundberg havde en stor finger med i spillet i den såkaldte kartel-sag, hvor der blev afsagt dom i starten af dette årtusinde. I hovedtræk drejede sagen sig om en ulovlig samarbejdsaftale mellem luftfartsselskaberne SAS og Mærsk Air, som Niels Sundberg frygtede, ville få konsekvenser for Sun-Airs konkurrencevilkår og eksistens. Sagen endte med store millionbøder til både SAS og Mærsk Air, og der rullede samtidig hoveder på nogle af de største kontorer i begge virksomheder.

– Personligt ville jeg gerne have været uden Kartelsagen, fordi den kostede mig nogle venskaber. For virksomheden var sagen en nødvendighed, for ellers havde vi ikke været her i dag. Så var vi blevet slået ihjel, fortæller Niels Sundberg.

Generationsskiftet

Mit liv er luftfart og familie, og jeg må være ærlig og sige, at i løbet af de sidste 10-15 år, har det givet mig en rigtig god fornemmelse, at der var orden i økonomien i Sun-Air. Det har betydet, at jeg ikke gik rundt og var nervøs, som jeg var tidligere, for hvorvidt vi havde til lønninger. Det har taget et liv at gøre Sun-Air til det, virksomheden er i dag.
Det er ikke sikkert, at Sun-Air forbliver det samme, når Kristoffer overtager roret, for der kommer nytænkning til. Jeg er nok ved at være en hæmsko på visse punkter, men jeg har jo en kæmpe viden og en flair for at se, hvad der sker. Faren ved luftfart er, hvis du ikke kan se, hvad der kommer til at ske og bare følger strømmen.

Jeg vil gerne give noget videre til min søn, og det er, at han skal være glad, når han flyver, og når han arbejder. Jeg håber, at den glæde jeg har ved luftfart, den smitter af på ham. Det kan jeg se, at den gør, for han er meget begejstret for sit firma og for sin flyvning. Det gør mig lykkelig, for han har jo nogle af mine gener. Han flyver pissegodt. Han flyver faktisk bedre end mig.


Læs artikler i samme kategori