Porsche E-Hybid teknologi

Biler Luxury / Lifestyle

Skærmbillede 2015-03-20 kl. 14.59.26

Porsche med grøn samvittighed

Den konventionelle bilverden er i disse år under en transformation. Nye tider med nye muligheder og motorer er på tegnebrættet hos langt de fleste større bilmærker.

Tiden for nye teknologier indenfor det mere miljøvenlige område har længe været under opsejling, men det er først i disse år, at vi ser nogle seriøse kandidater blandt luksusbilerne.

For få år siden var det helt usandsynligt, at man kunne kombinere sport og grøn motorteknologi i en og samme bil. EL-biler og andre Hybrid-versioner har tidligere været forbeholdt et særligt segment, hvor det grønne perspektiv overskyggede både design og motorkraft.

De tider er ændret nu, og premium-brands samt ander superbils-mærker stiller nu med modeller, hvor kombinationen af EL-kraft og traditionel forbrænding kan skabe helt nye perspektiver.

Vi har testet nogle af verdens mest avancerede hybrid-biler, som samtid byder på sportslig kørsel og sublim luksus. Porsche Cayenne S E–Hybrid og Panemera S E-hybrid benytter sig begge af en unik teknologi, som bruger en EL-motor som supplement til en traditionel benzinmotor. Dette er med til at give fantastiske resultater. Både sportsligt men også økonomisk.

Skærmbillede 2015-03-20 kl. 15.00.01

 

Lydløs kørsel

Der er noget imponerede ved at køre en Porsche, som i hverdagen kan transportere dig lydløst rundt i byen, mens man samtidig hele tiden er bevist om, at kommer man i ægte Porsche-humør, så er det blot et tryk på speederen, og motorens samlede antal heste, i alt 416HK, bliver sendt til baghjulene.

At køre hydrid er ikke blot et statement til omverden om et lavere forbrug og mere miljøvenlighed. En hybridbil med Porsche-logo på fronten signalerer tysk ingeniørkunst på højeste plan. Man er ikke i tvivl om, at bilerne er helt unikke og en stor teknologisk bedrift.

Skærmbillede 2015-03-20 kl. 15.00.13

 

Diskret grøn teknologi

Man kan ikke umiddelbart genkende hybridmodellerne fra de andre søstermodeller. Det er blot navneskilte med lysegrøn baggrund samt bremsekalibre i samme farve, som afslører bilernes miljøvenlige potentiale. I kabinen er det også minimale forskelle som afslører bilernes muligheder med EL-dreven motorkraft. Knapperne ”E-Power” og ”E-Charge” er nogle af de eneste detaljer, som får bilerne til at skille sig ud fra resten af deres respektive familiemedlemmer.

 

Skærmbillede 2015-03-20 kl. 15.00.27

De to biler har samme drivlinje, som dækker over Porsches stærke V6-benzinmotor, som arbejder i kombination med el-motoren. Således kan man både kører EL-bil og samtidig fortsætte rejsen, når batteriet er tomt. Batterierne er lithium-ion-typen, og de er koblet til en 95-hestes elmotor, som er monteret mellem den 3.0 liters V6 benzinmotor og den ottetrins automatgearkasse. Det giver en rækkevidde på elektricitet på 35 km, mens tophastigheden er 125 km/t.

 

Når man starter bilerne, er det naturligvis på rigtig Porsche-maner, til venstre for rattet.

Ved lave hastigheder vælger bilerne selv elektrisk fremdrift. Det fungerer fantastisk. Man svæver igennem bytrafikken i lydløs tilstand, og begge biler er mere end kvikke nok til at følge med i trafikken blot ved el-drift.

Skærmbillede 2015-03-20 kl. 15.00.49

 

Miljøvenlighed og performance

Bag rattet, uanset om man sidder i Cayenne eller Panemeraen, så er arbejdspladsen eminent. Man er omgivet af de lækreste materialer, og siddepositionen er præget af ægte sportsvognsstemning. Selvom man kører SUV eller luksuslimosine, så har Porsche ikke glemt sine rødder og tilbyder derfor et helt unikt kabineunivers for biler i disse segmenter.

Porsches nye kabinedesign, som omfatter den store midterkonsol, omslutter på fornemste vis chaufføren og giver fuld kontrol over bilen samt alt teknikken. Her fra styres hele motoropsætningen af tre knapper, og man har hele tiden overblik over energiproduktionen, som kan følges på den store skærm i midten.

 

Ved valg af hybrid på gearvælgeren finder bilen automatisk den optimale balance mellem el og benzin. Det sker meget intelligent, idet bilen automatisk slår over på eldrift ved bykørsel. Såfremt der er strøm på batterierne, vælger bilernes Stop/start-funktion selvfølgelig også altid at starte i eldrift. Kombinationen af el og benzin i den daglige kørsel er mærkbar. Bilerne opnår imponerende lave forbrugstal sammenlignet med andre biler i samme klasse. Den store SUV, Cayenne S E-Hybrid imponerer med en brændstoføkonomi på 29,4 km/l og et CO2-tal på kun 79g/km, mens Panemeraen, som også er mere aerodynamisk, opnår 32,2 km/l en CO2-udledning på blot 71 g/km.

Ønsker man for en stund at se bort fra miljøvenligheden og fokusere på bilernes sportslige egenskaber, så vælges programmet ”Sport”. Fokus er her på performance, og elmotoren bliver i stedet brugt som en ekstra kraftressource. Bilerne yder i alt 416 hk og et drejningsmoment på 590 Nm. I ”Sport” er bilerne reelle fartdjævle, der tilbagelægger 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder (Cayenne) og 5,5 sekunder (Panemera). Tophastighederne er henholdsvis 243 km/t (Cayenne) og 270 km/t (Panemera).

Porsches genopladningsteknologi

Det er muligt at oplade batterierne ved opladningsstationer eller hjemme i garagen. Dette kræver dog en smule tålmodighed, hvis batterierne skal oplades 100 procent. Har man ikke denne tålmodighed, så har Porsche opfundet et automatisk genopladningssystem, hvor bilens benzinmortor under kørsel kan generere strøm til batteriet.

I E-Charge Mode virker benzinmotoren som en generator, og oplader batteriet til fuld styrke efter en halv times kørsel. Hele processen kan følges på den store skærm i midterkonsollen.

Dette giver bilkørsel nogle helt nye muligheder. Man kan nu fokusere på at være effektiv og miljøvenlig, på ren el i byerne, mens stressen over at løbe tør for strøm og bekymringen over hvor næste ladestander står, ikke er eksisterende.


Læs artikler i samme kategori