Porsche Macan S

Biler Luxury / Lifestyle

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 19.10.43

Porsche Macan uden sidestykke

– Det danske vejr er SUV vejr. Citatet lyder som en floskel fra en letkøbt bilforhandler, som gerne vil sælge dig en firehjulstrækker. Men når du har prøvet den nye Porsche Macan, vil du sandsynligvis selv bruge samme sætning som en undskyldning for køb af denne nye superbil fra Porsche.

På redaktionen har vi testkørt den nye Porsche Macan S, som er lillebror til den noget mere bastante Porsche Cayenne. Teknisk set hører Macanen, som tidligere nævnt, ind under kategorien SUV, hvilket gør Audi Q5, Range Rover og BMW X3 til nærmeste konkurrenter. Vi kan allerede nu afsløre, at Macanen fejer al konkurrence til side – vi har at gøre med en potent fuldblodsracer.

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 19.10.04

Det er en torsdag i august og vi skal afhente bilen til test ved Porsche Center Jylland. Her får vi en kort snak med personalet og spørger, hvem der typisk vil købe en bil som Macanen.

– Vi har to typiske købergrupper. Den første er den travle forretingsmand, som gerne vil have en agil bil, men som ikke nødvendigvis ikke har brug for alle Cayennens kræfter. Den mindre vægt gør den også hurtigere, og den vil til en hver tid kunne slå Cayennen på banen. I vil hurtigt opdage, at I har med en racerbil forklædt som firhjulstrækker at gøre, siger Lars Bjørnbak fra Porsche.

– Den anden købergrupper er familien, som ønsker plads på bagsædet til børnene, men som alligevel gerne vil have en speciel bil. De vil typiske skifte en lignende firehjulstrækker ud, lyder det videre.

Ifølge Porsche selv består den ultimative køreoplevelse af fornemmelsen af en række faktorer såsom styring, oplevelse af kontrol og bilens evne til at formidle glæden ved at køre bil. Vi tester disse tre elementer, da vi rammer motorvejen. Teknologien ”Sport Chrono”, som reelt set er et program, der trimmer bilens opsætning i forhold til affjedring og gearstyring, tillader køreren at vælge mellem tre indstillinger: normal, sport og sport plus.

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 19.10.24

Vi tester disse forskellige indstillinger og det står hurtigt klart, at de aggresive indstillinger af bilens trimning giver føreren en helt sublim følelse af race og køreglæde. Man føler sig nærmest ét med bilen og de 340 hestekræfter fra den vandkølede V6 Biturbo motor. Læg dertil en lav kørestilling og et ganske stort kraftoverskud, som efter behov kan sendes ud over baghjulene – og du har et signalement af kørefornemmelsen i en klassisk Porsche.

I den mest aggresive setting tager Macanen omkring 7.000 motoromdrejninger, før den lader automatgearet skifte gear. Som resultat kvitterer motoren med et tordendrøn uden lige karakteriseret ved den klassiske metalliske Porschelyd og en acceleration fra 0-100 på små fem sekunder.

Selve følelsen af at arbejde med denne bil på vejene kan sammenlignes med følelsen af at iføre sig et perfekt kropssyet jakkesæt. Bilen er ikke doven på nogen måder, og man føler ikke det typiske smagløse kraftoverskud, andre superbiler kan give føreren. Macanen er agil, kvik og adræt, og køreren kan hele tiden indstille bilens trimning til det brug, der er behov for.

 

En feature, som Porsche historisk set ikke har vægtet så højt, er interiøret. Her er der virkelig skruet op i Macanen, som tilbyder alle funktioner lige ved hånden, og designet er moderne og minimalistisk. Højdepunktet i kabinen er et rat, der designmæssigt er hentet fra Porsche 918. Der er ikke sparet på læder og børstet stål, hvilket giver det sidste pift af eksklusivitet. Specielt interiøret forventer vi vil appellerer til det forretningsmæssige segment og gøre Macanen til direktørernes foretrukne bil.

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 19.10.54

Den sidste test vi udsætter Macanen for, er aggressiv kørsel på små kurvede landeveje. Vi tester således, hvorvidt den nyudviklende aktive undervogn vil kunne bidrage til helhedsoplevelsen af bilens fremtoning.

 

Vi indstiller bilen til ”Sport Plus”, og kører herefter med forskellige indstilling af selve affjedringen på den aktive undervogn. Resultatet af testene bekræfter Lars Bjørnbaks udsang: Macanen er virkelig en racerbil forklædt som firehjulstrækker. Ikke en eneste gang mister bilen grebet med vejene, og man sidder tilbage med et konstant overskud og føler sig sikker bag rettet. Den aktive undervogn formår at overføre overskuddet fra bilens motor til vejen på en måde, ingen af konkurrenterne i klassen kan være med på. Selv storebror Cayenne må står af her grundet den markant større og tungere fremtoning.

Alt i alt en nyudviklet bil, som præsterer til et klokkeklart 12-tal. Porsche har fået vinklet denne bil til et bredt segment, hvor både direktøren og familien kan være med. Bilen løser flere behov end mange af konkurrenterne og formår samtidig at være effektiv, økonomisk og meget sikker.

Skærmbillede 2015-02-14 kl. 19.16.15

Har man lyst til en prøvetur i Macanen kan man med fordel besøge Porsche Center Aarhus til en snak om bilen og en efterfølgende prøvetur.

– Vi vil meget gerne have folk forbi vores centrer, så de kan opleve hele den stemning, der omgiver institutionen Porsche. Det er vigtigt at give kunden en helhedsoplevelse samt at lade dem prøve kræfter med de teknologier, Porsche tilbyder, siger Lars Bjørnbak.

 


Læs artikler i samme kategori