Tage Pedersen – Formand for Kopenhagen Fur

Executive Topnyhed

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 14.54.36

I spidsen for minkavlernes eksporteventyr

Tage Pedersen, bestyrelsesformand for Kopenhagen Fur, møder selv ind på sin minkfarm ved Hedensted hver morgen kl. 7.00

Han ved, hvordan man pelser mink og hvordan dyrene skal passes. Han er samtidig helt i front, når Kopenhagen Fur åbner op for sine auktioner og når der skal forhandles med kinesiske kunder om nye partnerskabsaftaler og nye afsætningskanaler med millioner af dollars på spil.

– Det er en styrke, at jeg som formand kender produktionen og ved, hvad det vil sige at producere mink. På den måde tror jeg, at jeg tjener medlemmerne bedst, når det handler om at udvikle nye eksportmarkeder og etablere sig på markederne, siger Tage Pedersen, fra Sole Gruppen i Hedensted og bestyrelsesformand for Dansk Pelsdyravlerforening og Kopenhagen Fur.

Han er medejer af familievirksomheden Sole Gruppen, der er verdens anden største producent af pelsdyrfoder og leverer til ca. 200 pelsdyrfarme i Danmark med en årlig produktion på ca. 150.000 tons. Sole Gruppen producerer desuden 240.000 minkskind pr. år.

Tage Pedersen har været i bestyrelsen for Dansk Pelsdyravlerforening/Kopenhagen Fur siden 1993 og blev formand i 2011. Det er et andelsselskab, som er brancheforening for de ca. 1500 danske pelsdyravlere.

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 14.56.03

Verdens største på markedet

Danmark er verdens største producent af minkskind, og de danske minkavlernes oplever i disse år et sandt eksporteventyr på det kinesiske marked. Med næsten otte millioner minkskind var udbuddet rekordstort på Kopenhagen Furs april-auktion, og alligevel blev der opnået gode resultater for de danske minkavlere.

Det store udbud af minkskind blev solgt i et stærkt marked, hvor danske minkavlere igen demonstrerede deres store styrke i form af væsentligt bedre priser på danske skind end på udenlandske skind. Gennemsnitsprisen på danske minkskind var således 447 kr., mens gennemsnitsbranchen på udenlandske skind nåede 334 kr.

– Det er en spændende branche at stå i spidsen for. Det gælder om at være på forkant, både når det gælder produktion, afsætning og design. Der skal være så kort afstand som mulig mellem minkavleren i Jylland til toppen i København. Vi har en høj grad af formidling ud til medlemmerne, og vi oplever en meget stor interesse i medlemskredsen for hvad der sker. Det er vigtigt, at medlemmerne forstår betydningen af forædling. Når det gælder minkskind, er der enorm stor forskel på at være god eller ikke god, siger Tage Pedersen, der står i spidsen for en branche, hvor medlemmerne får over 30 procent højere pris for sine produkter sammenlignet med udenlandske konkurrenter på grund af bedre kvalitet.

– Det er vi rigtigt stolte af, men vi ved jo også godt, at det ikke kommer af sig selv. Det starter med det gode management ude på farmene, i den her branche får man meget ud af at bruge knofedt. Den ekstra indsats kan betale sig, hvilket selvfølgelig er en stor motivation, konstaterer han.

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 15.17.37

Startede med seks mink

Der blev også brugt knofedt og arbejdet hårdt, da minkfarmen i Sole blev startet i 1950 af Tage Pedersens far, Aage Pedersen.

– Han var mejerist i Kragelund, og havde læst om, at man i Canada avlede mink. Han tænkte, at det danske klima med kølige somre og milde vintre var ideelt for pelsdyravl.

Tage Pedersen beretter om, hvordan hans far cyklede til Vejle og købte seks mink, som han fragtede hjem til ejendommen i Sole i en kasse på sin bagagebærer.

– Han ville have mink som en bibeskæftigelse, og det var der mange andre, der gjorde i disse år ved siden af deres erhverv. Det var typisk nær ved havnebyerne, så der var god adgang til fiskeriaffald til foder. Min far cyklede til Vejle og hente foder hver dag, når han var færdig på mejeriet. Minkfarmen udviklede sig stille og roligt, og efter 10 år holdt han som mejerist og koncentrerede sig om minkavl.

Det blev starten på Sole Mink på Kærvej i Sole, som siden har udviklet sig til Danmarks største pelsdyrfarm og en millionvirksomhed med produktion af foder. I dag er der ca. 100 ansatte.

Fakta – Solegruppen

Sole Gruppen er en række af familieejede selskaber, som blev grundlagt 1. november 1950 af Aage Pedersen.

Ledes af Tage Pedersen og hans bror, Jørgen Pedersen, samt dennes søn, Bjarne Pedersen. Jørgen Pedersen har hovedansvar for foderproduktion, Bjarne Pedersen for farmene og Tage Pedersen for det organisatoriske.

Sole Gruppens selskaber producerer og leverer pelsdyrfoder til ca. 200 pelsdyrfarme i Danmark og Nordtyskland. På årsbasis produceres ca. 150.000 tons pelsdyrfoder.

Desuden sælges relaterede serviceydelser til pelsdyrfarme.

Sole Gruppen producerer ca. 240.000 minkskind pr. år på seks farme, heraf tre ved Hedensted og tre ved henholdsvis Billund, Kruså og Herning.

Sole Gruppen driver landbrug på ca. 600 hektar

 

En branche med udsving

Minkavl er kendt som en branche, hvor det går op og ned.

– Det var godt i 50érne, men sidst i 60érne knapt så godt. Der var for alvor krise sidst i 80érne, men det vendte i begyndelsen af 90’erne, og vi har haft en udsædvanlig god periode siden 1993. Det er en branche med udsving og skiftende priser.

– Det er samtidig en branche, som har udviklet sig meget og som i dag står for en årlig eksport på omkring 12 mia. kr. Omkring 6.000 mennesker er direkte beskæftiget med minkavl i Danmark, og derudover skaber de afledte økonomiske effekter til tusindvis af mennesker. Så når det går godt for minkavlerne, er der også en masse andre mennesker i vores samfund, der har glæde af fremgangen.

Som formand for de danske pelsdyravlere har Tage Pedersen stor fokus på at kommunikere og informere omverdenen om branchens betydning for økonomi og beskæftigelse. Et område, han i de senere år har brugt mange ressourcer på.

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 14.55.02

Åbenhed som modtræk

For tre-fire år siden blev der i høj grad sat spot på, hvor vigtig kommunikation og information er. Og som ny formand slog Tage Pedersen hårdt på åbenheden:

– Vi blev uretmæssigt hængt ud i et tv-program som en branche, hvor det stod rigtigt skidt til med dyrevelfærden, og vi havde et meget stort behov for at fortælle vores historie som opfølgning på udsendelsen, der meget unuanceret berettede om minkproduktion med utroligt negative og urigtige oplysninger.

– Derfor lavede vi vores egen kampagne, hvor vi meget ærligt fortalte om vores udfordringer og også om de svage punkter. Men samtidig fortalte vi, hvad vi gør for at løse de problemer, der er, og vi satte fokus på erhvervets betydning for samfundet, økonomien og arbejdspladser. Vi fortalte, at vi er verdens bedste, men ikke perfekte, og at vi hele tiden prøver at blive endnu bedre.

– Vi viste billeder af dyr med sår og fortalte, hvordan vi arbejder på at løse problemerne. Det var ret kontroversielt, og det var noget, vi drøftede meget i organisationen. Men vi blev enige om, at det var vejen at gå som et modtræk til den kampagne, der blev ført mod os, bl.a. fra ANIMA og Dyrenes Beskyttelse.

Som formand for danske minkavlere har Tage Pedersen gjort en stor indsats for en åben og ærlig kommunikation for at skabe forståelse for produktionen, og denne satsning har haft en god effekt.

– Der blev indrykket helsidesannoncer og samtidig satte vi ind med en åbenhedskampagne, og vi satte skilte ved indkørslen til vores farme med teksten ”Kom og besøg min minkfarm”. Vi ville fortælle og signalere, at vi intet har at skjule og at vi er stolte af vores produktion. Der er ikke noget, der ikke tåler dagens lys.

– Vi inviterede politikere, meningsdannere og alle mulige interesserede ud på vores farme og til Kopenhagen Fur, hvor vi fortalte om produktionen og branchen. Netop fordi Dansk Pelsdyravlerforening og Kopenhaven Fur er ét selskab, hvor pengene er i ét selskab, havde vi mulighed for at sætte kraftigt ind og ofre mange kræfter og ressourcer på kampagnen for at få rettet op på tingene. Det giver god mening at beslutningstagerne kender til vores erhverv, når de skal diskutere rammebetingelser.

– Vi fortalte, at vi var de bedste, og at vi kan blive endnu bedre. Vi fortalte, at vi tjener penge og vi fortalte om erhvervets betydning. Alt sammen ud fra en holdning om, at vi selv synes, vi gør det godt, og at vi ikke vil gå rundt og dukke nakken og leve i skjul. I virkeligheden nok lidt udansk.

– Det gav en god debat på vores banehalvdel og en ændring i vores image. Ærligheden og åbenheden kom ikke Dyrenes Beskyttelse til gode, den kom os selv til gode, og der blev skabt en forståelse, som siden har været meget vigtig for os.

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 14.55.50

Kina buldrer frem

Tage Pedersen fortæller, at danske pelsdyravlere og Kopenhagen Fur gennem de senere år har satset meget stort både ressource- og pengemæssigt på at udvikle det kinesiske marked.

– Stort set alle danske skind, mere end 90 procent, sælges til kinesiske virksomheder. I dag er Kina vores allesammens ”værksted”, det er her, forarbejdningen sker. Kineserne laver pelse af de gode danske skind, som sælges på hjemmemarkedet, mens de varer, som er lavet af dårligere skind produceret i Kina og andre lande, eksporteres til resten af verden.

– Det kinesiske marked er stort og økonomien vokser stadig. Det er ikke kun overklassen, der køber minkpelse, det er også middelklassen. Og det er netop kinesernes stigende købekraft og lyst til luksusvarer og kvalitet, der er baggrund for den fremgang, de danske minkavlere oplever i disse år.

– Kineserne tager på storindkøb i Danmark og køber minkskind for mange milliarder, og de danske minkavlere kan levere de høje kvaliteter, der efterspørges især fra Kina og Hong Kong, fortæller formanden.

Fakta – Kopenhagen Fur

Kopenhagen Fur er verdens største auktionshus for pels og globalt centrum for handlen med pels.

Kopenhagen Fur er et andelsselskab ejet af de danske minkavlere, som indtager en verdensledende rolle inden for minkavl med salg af omkring halvdelen af al verdens minkskind.

Er også flagskib inden for dansk mode og design. Kopenhagen Furs omsætning var på 8,1 mia. kr. i 2013-14.

Skærmbillede 2015-06-08 kl. 14.55.19

Mange aktiviteter i Kina

Interessen er ikke kommet af sig selv, Kopenhagen Fur har gennem en længere årrække arbejdet hårdt på at opnå en stærk position på det kinesiske marked.

– Vi har forsøgt at sætte os ind i, hvad der skal til og vi har brugt de menneskelige og finansielle ressourcer, der skal til for at etablere sig på markedet. Det kræver tid og tålmodighed, fortæller Tage Pedersen, der allerede i 1993 som bestyrelsesmedlem var med til at beslutte fremstød med massive reklamer i Kina.

– Vi har arbejdet rigtigt meget med at få de store butikscentre med. Her er typisk op til 6-700 mindre butikker, der sælges pelsvarer, og de skal være opmærksomme på vores produkter og sælge mink fra Danmark.

– Vi gennemfører uddannelsesforløb, hvor vi lærer kineserne op, og vi sætter ind med events, konkurrencer, aktiviteter, designuddannelser og nu senest en MBA-uddannelse for ledere i pelsbranchen. Alt sammen med kvalitet for øje og for at få opmærksomhed.

Den store indsats i Kina er netop blevet kronet med en parnerskabsaftale med den kinesiske tøjgigant Shangtex, som med en årlig omsætning på 50 mia. kr. er den største spiller på det kinesiske marked. Det giver nye afsætningskanaler.

– Der er tale om et strategisk samarbejde, hvor vi arbejder med at bruge pels på en anden måde på tøjet, f.eks. kraver, kanter, besætninger på tasker og lignende. Her skal der bruges mindre stumper, men mange stumper bliver til mange skind, og det kan betyde, at vi kommer ud over udelukkende at sælge pelsjakker i sæsonen.

– Det nye samarbejde kan give flere udsalgssteder, og vi har store forventninger til samarbejdet. Vi laver de bedste minkskind i verden, og dem vil kineserne gerne købe. Derfor er det vigtigt at være meget skarp på at gøre det bedst muligt i markedet og hele tiden udvikle sig hvad afsætning angår, siger Tage Pedersen, der sammen med sin forening gennem de senere år har haft held med de valgte strategier.

 


Læs artikler i samme kategori