Volvo XC90

Biler Luxury / Lifestyle Topnyhed

image002

Herregårdsvognen når nye højder

Det hæderkronet Svenske bilmærke kom i 2010 på kinesiske hænder. Den nye XC90 er den første egenudviklede model, efter overtagelsen, som skal definerer bilmærkets fremtid. Vi kan allerede afsløre, at det ser lovende ud.

For godt et år siden præsenterede Volvos topchef Håkan Samuelson den nye XC90 og en generel relancering af det 87 årig bilmærke med ordene: ”dette er de vigtigste dage i vores historie”. Med ordene indikerede Volvo-chefen at de nye design –og motorperspektiver for Volvo er helt afgørende for bilerne og brandets fremtid. De kinesiske ejere har investeret 11 mia. Dollars i relanceringen af det svenske mærke. Første model i rækken er den nye Volvo XC90, som samtidig også er Volvos absolutte flagskib.

Volvo introducerede i 2002 deres første SUV-model, og den blev straks en stor succes. Specielt på det amerikanske marked havde svenskerne vind i sejlene, men også i Danmark har bilen solgt tilfredsstillende. Dog har markedet for de store SUV-modeller ændret sig meget, og mange konkurrenter er kommet til. Derudover har Volvo siden introduktionen af den første XC90 været en svær tid igennem, som førte til at virksomheden blev overtaget af den Kinesiske virksomhed, Geely-koncernen.

Man kunne frygte, at den kinesiske kontrol med virksomheden kunne betyder farvel til Volvos svenske aktiviteter, men kineserne har villet det anderledes. Siden overtagelsen har Volvo kun set fremad. Mens Saab langsomt er blevet lukket ned, har Volvo overtaget flere tusinde Saab-ansatte til produktionen og samtidig ansat yderligere 3.000 ingeniører til hovedkvarteret i Göteborg. Den store satsning i udvikling gælder alle parametre omkring brandet – ligefra slogans, nye farvekombinationer, moderne hybridteknologi samt naturligvis højteknologiske sikkerhedssystemer.

Volvo-XC90-First-Edition-02

Faktisk har Volvo som mål, at ingen skal omkomme eller blive alvorligt kvæstet i en ny Volvo fra 2020, naturligvis forudsat at man overholder færdselsreglerne.

Der er investeret mange milliarder i kinesernes Volvo-satsning, og det vigtigste er, at

Volvo-brandet stadig er meget skandinavisk med fokus på rene linjer og høj sikkerhed.

Volvos nye generation

Volvo XC90 står klar til at tage kampen op mod de bedste i markedet. Selvom der er tale om en designlinje, som vil gå igen på andre nye Volvo-modeller, så er XC90 stadig umiskendelig Volvo med klassiske træk som de markante skulderlinjer, ligesom forlygternes grafik skal give associationer til et andet kraftfuldt og nordisk fænomen, nemlig Thors Hammer.

Ydermere har man bibeholdt det klassiske Volvo logo, dog med et nyt designsnit, som skal markere en ny æra i bilmærkets historie. Når man oplever den nye XC90 i virkeligheden, skal der ikke mange minutter til for at konkludere, at denne nye generation er en tour de force i teknologi og design, som på mange områder kommer til at sætte standarden i klassen.

2015-Volvo-XC90-CitySafety-tech-1280x856

Sikkerheden er et kapitel for sig

Ingen ny Volvo-model uden nye sikkerhedssystemer og denne XC90 er ingen undtagelse. Sikkerhed er en af grundstenen for Volvo, og de står denne gang klar med helt særlige systemer, som er bygget ind i bilens køre– og designmæssige løsninger.

Et eksempel er forsæderne, som er designet som formen på en menneskelig rygrad. De kan efter udstyrsniveau tilpasses på utallige måde med variabel støtte til hele siddefladen. En verdensnyhed og et system, som skal være med til at reducere skader, hvis bilen skulle køre i grøften for så at lette igen og lande meget hårdt. De nye stole kan give efter på sådan et stød, og derved afværge skaderne.

Der er ydermere selestrammere ved alle syv siddepladser, mens der også er side air-bags, der dækker alle tre sæderækker.

Volvo introducerer nu også ”Volvo Pilot Assist”, som kan overtage styring af bilen ved køkørsel. Systemet er første skridt mod den selvkørende bil, som i sidste ende kan eliminere det mest trafikfarlige element i en bil, nemlig chaufføren. Dette ligger dog en smule ude i fremtiden, så ind til videre har chaufføren stadig kontrollen og ansvaret over køretøjet.

Herudover er bilen naturligvis udstyret med alverdens andre systemer, som er reviderede og forfinede. Alt med fokus på at have verdens mest sikre bil både for passagerer men også for andre trafikanter.

Volvo 1

Ny interiørprofil

Volvo beskriver selv den nye XC90 som den mest luksuriøse Volvo nogensinde. En beskrivelse som vi kun kan give dem ret i. Førerpladsen præges af to store Lcd-skærme. Instrumentbordet, som fås i to størrelser, og ydermere den store skærm i frontpanelet, som måler 9,3 tommer. Den store iPad-lignende skærm betjener alle sekundære funktioner i bilen, og der er kun dedikerede syv knapper, som styrer funktionerne. Det fungerer meget enkelt og enorm intuitivt. Systemet kalder Volvo ”Sensus”, som er iPad/Apple inspireret, hvilket blot er en fordel for brugervenligheden.

Med til Sensus-systmet kan man for en merpris på 70.000 DKK tilkøbe det overdådige lydsystem fra Bowers & Wilkens, som omfatter 19 højtalere med i alt 1.400 Watt. ”Lydsystemet er designet til at gengive akustikken fra Göteborgs Koncerthus”.

Kabinen er lys, åben og meget skandinavisk. På trods af det kinesiske ejerskab er Volvo nu mere bevidst om deres svenske identitet end nogensinde før – og særligt fokuseret på de skandinaviske elementer, som sælger godt i hele verden. Derfor er der fokus på det minimalistiske udtryk og intuitive funktioner. Volvo adskiller sig fra sine tyske konkurrenter med deres fokus på alle passagerer i kabinen.

Interiør og kabine er designet af britiske Robin Page, som er headhuntet fra Bentley Motors”.

Køreegenskaber som en St. Car.

Volvo har altid haft et unikt fokus på bilernes køreegenskaber, som går i tråd med bilens generelle sikkerhed. Derfor er det heller ikke nogen overraskelse, at denne nye XC90 fungerer fantastisk på vejen. Der er dog nogle nye optioner og systemer, som forfiner køreoplevelsen endnu mere end tidligere.

Volvo introducerer en ny grundlæggende teknik med betegnelsen Scalable Product Architecture (Skalerbar Produkt Arkitektur). Dette betyder avanceret hjulophæng for og bag, luftaffjedring fås som ekstraudstyr (52.150 DKK).

Det nye hjulophæng hjælper til en præcis og neutral styring uanset hastighed og underlag, hvilket er noget af en bedrift for en bil i denne størrelse. Lægger man en aggressiv kørsel for dagen, føles bilen overraskende mindre end den egentlig er, og der ingen konventionel SUV-følelse med et gyngende karrosseri ved kraftige udsving. Bilen kører og opfører sig mere som en stor st.Car frem for en stor tung SUV. En stor fornøjelse at prøve samt opleve hvor langt Volvo er kommet køredynamisk. Den kan klart måle sig med sine tyske konkurrenter, og vi vil påstå, at den også sætter standarden rent køreteknisk med det nye hjulophæng.

2015_volvo_xc90_11_1920x1080

Motorerne overrasker

Når man ser bilen og får introduktionen af motorprogrammet, kan det være svært at få ligningen til at gå op. XC90 fås udelukkende med firecylindrede motorer i forbindelse med en 8-trins automatgearkasse. De firecylindrede motorer fås både som Benzin og Diesel. Volvo har med den nye strategi valgt at være nogle af first-moverne indenfor fremtidens motorteknologi, og man fornemmer allerede i XC90 de nye perspektiver indenfor branchen.

Mindste benzin-model er indtil videre XC90 T6 med 320HK, mens udgangspunktet for dieselvarianten hedder D5 med 225HK dieselheste. De firecylindrede motorer spiller fantastisk sammen med den store bil. Både gangkultur, optræk og brændstoføkonomi overrasker positivt.

Dog kan man et svagt øjeblik godt savne den karakteristiske Volvo rækkefemmer, som både lød fantastisk og havde en unik trækkraft. Dog er dette fortid og tiderne med strenge emissionskrav tvinger sådanne motorer i graven. Godt at Volvo har fundet løsningen med de firecylindret motorer i stedet.

Største overraskelse finder vi med den nye T8 Twin Engine, som er en moderne hybridversion med 320HK fra en benzinmotor på forakslen, mens en 80HK El-motor er koblet på bagakslen med et tilhørende batteri, som rækker til 40 km ren El-kørsel.

T8 har et angivet snitforbrug på 40Km/L, og den halvårlige afgift er på 240 kr. Volvo giver i denne model mulighed for at kører i en 400-hestes stor SUV, som kører fra 0-100 km/t på under seks sek med grøn samvittighed. Det er helt fantastisk og lidt af en revolution i SUV-markedet.

Fem kørerprogrammer til XC90 T8 Twin Engine

Hybridversionen har fem kørerprogrammer, som vælges på gearvælgeren eller den store trykfølsomme skærm. Man kan vælge ren el-drift, hvor bilen kun trækker på baghjulene. Endvidere kan bilen manuelt styre firehjulstrækket. På trods af bilens offroad-egenskaber har Volvo med denne hybridversion et storbyperspektiv. Det er muligt at genoplade batteriet under kørsel og gemme en opladning, til man rammer særlige miljøzoner i moderne storbyer som London, Paris og Oslo. Overgangen fra el til benzin er umærkelig, og dette gør sig også gældende, når man skifter til Power Mode, hvor speederresponsen skærpes og bilens to motorer arbejder sammen om en kraftig acceleration.


Læs artikler i samme kategori